Uppsalahems fibernät

Vi har arbetat intensivt med att koppla upp våra hus till det nya fibernätet och idag är 9552 hem uppkopplade. Som boende i Uppsalahem har du nu tillgång till ännu mer, vilket vi är stolta över.

Uppsalahem hänger med i samhällsutvecklingen och genom vår satsning kommer vi kunna möta framtidens efterfrågan både från kunder, vård, skola och omsorg gällande elektroniska tjänster och service. Sveriges regering har satt höga mål när det gäller tillgången till snabbt bredband: År 2020 ska 90 % av svenska befolkningen ha tillgång till bredband via fiber. 

Nätet är öppet

Det innebär att det finns många olika tjänsteleverantörer i nätet som konkurrerar med varandra. För dig som kund betyder det att priserna hålls nere och valfriheten blir större. I ett öppet nät så väljer tjänsteleverantörerna själva om de vill vara med och vilket utbud de väljer att erbjuda.

Kom ihåg att

31 mars 2015 kommer det gamla kabel-TV nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera. Du behöver innan dess ha gjort ett aktivt val i den nya tjänsteportalen via Open Universe för att kunna se TV via det nya fibernätet.

Ett digitalt basutbud på TV inklusive box och 0,5 Mbit/sek internettjänst ingår i din hyra. Tänk på att göra ditt val god tid så du hinner få din box hemlevererad så att du kan komma igång innan kabel-TV nätet släcks ned.

Du kan läsa mer om de utbud tjänsteleverantörerna erbjuder inför ditt aktiva val på www.uppsalahem.openuniverse.se

Vald kategori: Alla

01. Hur väljer jag tjänsteleverantör?

Det aktiva valet

Kom igång snabbt och enkelt genom att välja tjänsteleverantör. Koppla upp din dator med en nätverkskabel i fiberuttaget i din bostad för att komma åt kundportalen där du kan registrera dina uppgifter och göra ditt val av tjänster och leverantörer.

Tänk på att inte koppla in annan utrustning första gången utan bara en dator med en nätverkskabel (RJ45). När detta moment är gjord så kan du sedan koppla in egen utrustning som t ex Router för trådlös anslutning.

Komma igång med valet av tjänsteleverantör

02. kan jag välja tjänsteleverantör utan dator?

Har du ingen dator för att välja tjänsteleverantör kan du ringa Open Universe kundsupport på telefonnummer 018-474 99 70 alternativt skicka SMS med ordet BREDBAND till 72 660 så blir du uppringd.

Open Universe kundsupport har telefontid vardagar mellan kl.08:00 - 17:00

03. När behöver jag välja tjänsteleverantör?

31 mars 2015 kommer det gamla kabel-TV nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera. Du behöver innan dess ha gjort ett aktivt val i den nya tjänsteportalen via Open Universe för att kunna se TV via det nya fibernätet.

Tänk på att det är många som vill komma igång med sitt fibernät. För att undvika förseningar med leveranser av utrustningen innan det gamla kabel-TV nätet släcks ned behöver du göra ditt val av tjänsteleverantör i god tid så din tjänsteleverantör kan skicka ut utrustningen till dig.


 

04. Vilket utbud kan jag välja mellan och hur beställer jag?

Det kommer finnas flera olika leverantörer av internet- IP-telefoni- och tv-tjänster anslutna till fibernätet, och alla erbjuder ett eget utbud av tjänster. Du kan kontakta dem via portalen eller ringa leverantören.

Om du vill ha hjälp med att välja tjänster och leverantör så kan du ringa Open Universe kundsupport på 018-474 99 70 alternativt SMS:a ordet BREDBAND till 72 660 för att bli uppringd.
Tala om att du är boende hos Uppsalahem för att få rätt erbjudanden och kampanjpriser som är aktuella.

Du kan också få en samlad bild över alla erbjudanden och priser på www.uppsalahem.openuniverse.se

Bahnhof
Telefon: 08 - 555 771 50
E-post: kundservice@bahnhof.se

Bredband2
Telefon: 0770 - 811 000
E-post: helpdesk@bredband2.com

Bredbandsbolaget
Telefon 0770-777 000

Canal Digital
Telefon 0770-33 22 11

Net at once
Telefon: 0771-40 44 00
E-post: support@netatonce.se

T3
Telefon: 090-12 93 00
E-post: kundservice@t3.se

Tyfon
Telefon: 08-54 60 00 00
E-post: kundstjanst@tyfon.net

Universal telecom
Telefon: 0771-85 00 00
E-post: info@universal.se

AllTele
Telefon: 0910-79 80 00
E-post: kundservice@alltele.se

Viasat
Telefon: 0771 - 52 20 00

05. Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?

Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- och tv-tjänster är det i första hand din leverantör du ska kontakta. Tänk på att du behöver radera gamla inställningar i din dator om du har haft ett abonnemang med en annan leverantör innan. Det kan exempelvis vara genvägar eller lösenord som du har sparat.

Kan inte din leverantör hjälpa dig så kan du vända dig till Open Universe tekniska kundsupport på 0770-82 55 55 för att felanmäla ditt fibernät. Det kan vara bra att notera det ärendenummer som du får för att kunna följa ärendet.

06. Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?

Det öppna nätet ger dig tillgång till Internet, IP-telefoni och bredbands-TV. Eftersom nätet är ett öppet nät månar vi om att det ska finnas ett stort utbud av tjänster, då kan välja det som passar dig bäst. Detta gör även att tjänsterna hela tiden utvecklas, priserna pressas, kvalitén höjs och nya leverantörer och tjänster ständigt tillkommer.

Kontakta din nuvarande tjänsteleverantör om uppsägning och sedan tecknar du ett nytt avtal med valfri tjänsteleverantör beroende på vilken eventuell bindnings- eller uppsägningstid som du har i ditt nuvarande avtal.

Vissa tjänsteleverantörer kan även hjälpa till med att avsluta tidigare abonnemang genom en fullmakt från dig vid önskemål. I Marknadsportalen kan du läsa mer om de olika leverantörerna och deras tjänster, www.uppsalahem.openuniverse.se

07. Bind inte upp dig

Efter 31 mars 2015 kommer det gamla kabel-TV nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera.Bredbandstjänster via nätet kommer då att upphöra.

Vill du använda fibernätet så rekommenderar vi dig att inte binda upp dig på något längre abonnemang hos din nuvarande operatör för bredband, tv och telefoni. Dels för att undvika ökade kostnader under övergångsperioden och dels för de olika tjänsteleverantörer i fibernätet konkurrerar med varandra. För dig som kund betyder det att priserna hålls nere och valfriheten blir större.

Du behöver därför i god tid ha valt en valbar tjänsteleverantör i fibernätet för leverens av digitalbox och det nya digitala utbudet.

Telefon- och internet-uppkoppling via traditionella telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat (Telia, ADSL).

08. Vad händer med kabel-tv nätet via Com Hem efter 31 mars 2015?

Det gamla Kabel-TV nätet (Com Hem-uttaget) kommer att släckas ned efter 31 mars 2015. Fram till dess kommer grundutbudet för TV att vara oförändrat.

För att kunna se på det nya basutbudet efter mars 2015 behöver du innan dess ha gjort ett aktivt val i den nya tjänsteportalen via Open Universe.

Ett digitalt basutbud på TV inklusive box och 0,5 Mbit/sek internettjänst ingår i din hyra. Tänk på att göra ditt val god tid så du hinner få din box hemlevererad så att du kan komma igång innan kabel-TV nätet släcks ned.

09. Kommer hyran att sänkas när kabel-tv nätet släcks ned?

Nej hyran kommer inte att sänkas. Det gamla nätet ersätts av ett modernt fibernät som är värt mer och har högre kapacitet, som behövs när internetanvändningen ökar (för TV, telefoni och data) kraftigt varje år.

Hyran höjs med 70 kr/månad eftersom det är en standardhöjande åtgärd och det sker ca 3 månader efter att ditt boende är inkopplat och klarrapporterat.

 

10. Har Com Hem idag och vill byta till valfri tjänsteleverantör, hur gör jag då?

Vi rekommenderar att man ser över sitt nuvarande avtal.

  1. Kontakta Com Hem för att säga upp ditt nuvarande avtal.
  2. Teckna nytt avtal med valfri tjänsteleverantör via http://portalen.openuniverse.se.

Tänk på att du behöver sitta med en dator i ditt hem för att kunna använda självvalsportalen. Läs mer om hur du kommer igång

Alternativt så ringer du till valfri tjänsteleverantör för hjälp med att teckna ett nytt abonnemang för fibernätet men kom ihåg att tala om att du är boende hos Uppsalahem för att få rätt erbjudande.

11. Vad behöver jag för utrustning för använda digital-tv via fiber?

När du beställer digital-tv via fibernätet får du minst en digitalbox från leverantören med i startpaketet. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera.

Du måste inte ha en ny tv för att det ska fungera, men den tv du har måste åtminstone ha en så kallad SCART-ingång. De modernare tv apparater har en HDMI-ingång. HDMI kabel följer med i det digitalboxpaket som du får hemskickad.

Du behöver inte ha någon internettjänst för att kunna beställa digital-tv.
Tala gärna om för tjänsteleverantören hur ditt behov ser ut hemma så att du får rätt utrustning hemskickad.

12. Varför blir det färre TV-kanaler än tidigare när nätet byts ut?

Med Open Universe öppnar sig möjligheten för dig som hyresgäst att välja bland fler tv leverantörer, tjänster och utbud. Skillnaden är att det analoga grundutbudet som finns idag kommer att ersättas med ett nytt digitalt grundutbud (Must Carry+)

  • SVT1
  • SVT2
  • SVTB
  • SVT24
  • Kunskapskanalen
  • TV4.

Skulle Uppsalahem ha erbjudit samma grundutbud som tidigare fast digitalt skulle hyreshöjningen blivit betydligt högre, eftersom kvaliteten och tekniken på digitala nätet är högre och därmed kostar mer att bygga och underhålla.

Uppsalahem följer Hyresgästföreningens rekommendationer kring grundutbud i fibernät:

* En majoritet av hyresgäster ska inte bestämma vilka TV-kanaler utöver must carry som alla måste betala för

* Varje hushåll ska ha rätt att göra detta val enskilt

13. Hur fungerar bredbandstelefoni?

För att kunna använda bredbandstelefoni via fibernätet behöver du köpa en internettjänst via någon av tjänsteleverantörerna. Du måste inte ha någon dator för att ringa med bredbandstelefoni, men om du vill så kan du ha telefon och dator anslutna till uttaget samtidigt. För att kunna ansluta din telefon behöver du en telefonidosa som du får av din leverantör.

Du kan ha kvar din gamla telefon om det är en knapptelefon.

Kan jag behålla mitt nuvarande telefonnummer?

Absolut! Detta kallas att portera numret. Den operatör du väljer i det öppna nätet ser till att ditt gamla nummer följer med. Vissa operatörer tar ut en engångskostnad för detta.

Vad är det för skillnad på Telefoni Prio och Telefoni Standard?

Telefoni Prio är en prioriterad bredbandstjänst. Denna tjänst är inte beroende av någon bredbandstjänst och är således det enda alternativet för dig som inte har en Internetanslutning.

Telefoni Standard är telefoni som går via Internet (liknande den du får via ADSL). Viktigt att veta är att Telefoni Standard (till skillnad från Prio) kräver att du även har en Internetanslutning.

Kan jag fortsätta ha nummerpresentation?

Ja, alla telefonioperatörer i det öppna nätet kan erbjuda denna tjänst.

Vad händer med telefonin vid ett strömavbrott?

Eftersom all utrustning i det öppna nätet är strömsatt via vanliga elnätet upphör telefonin (liksom övriga tjänster) att fungera under ett strömavbrott.

14. Vad händer med min vanliga telefon via tele-jacket på det fasta telenätet?

Telefon- och internet-uppkoppling via traditionella telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat (Telia, ADSL).Då det är ett eget koppar nät och berörs inte.

15. Fungerar trygghetslarm med det nya fibernätet?

I lägenheter där bara fibernätet finns och inget kopparnät (traditionellt telefonjack) så behöver du kontakta Uppsala kommun för alternativa lösningar.

Vid frågor kring trygghetslarm så ber vi dig kontakta Uppsala kommun.

16. Får Uppsalahems ytterområden fiber?

Alla våra ytterområdena kommer också att kopplas upp mot fiber
vilket är ganska unikt. Planerad installationsstart preliminärt för ytterområdena är under 2015. Dessa ligger i slutet av hela produktionsplanen då det idag finns parabollösningar på dessa områden fram tills fibern blir ansluten.

17. Borderlight

Migreringsprocessen från Borderlight till vårt öppna fibernät påbörjas våren 2014 och sträcker sig fram till 2015. Detta sker i dialog med Borderlight och mer information kommer ut kring detta till berörda hyresgäster.

Bor du i området Brandstation, Klockarlunden, Ekebyvallen, Fyrisvallen, Klockarbo eller Observatoriet så är du ansluten med fiber som Borderlight idag levererar.

Avtalstiden mellan Uppsalahem och Borderlight har löpt/kommer att löpa ut och ett nytt avtal har tecknats med Open Universe om ett öppet fibernät som samtliga våra hus ska anslutas till. För dig som hyresgäst innebär bytet att du kommer att kunna välja mellan fler tjänsteleverantörer och utbud än idag.
Du kan redan nu läsa lite mer om dem på  www.uppsalahem.openuniverse.se

Om du idag får ditt TV-utbud, telefoni eller internet via Borderlight kommer detta att påverka dig då dessa tjänster upphör. Du får då istället tillgång till det öppna nätet när utrustning bytts ut i källare och i din lägenhets bredbandsskåp. Detta innebär att ett visst installationsarbete i ditt bredbandskåp i hall/klädkammare som kommer att utföras i din lägenhet. Det kommer Uppsalahem att avisera om i god tid innan installationerna startar.

OBS! Detta gäller endast för dig som har Borderlight som bredbandsleverantör. Har du till exempel, Telia ADSL eller annan leverantör kommer tjänsterna du köpt att fungera precis som vanligt oavsett det nya fibernätet. Själva installationen kommer dock att göras i samtliga lägenheter oavsett vilken tjänsteleverantör du har.

Vad är nytt?
För att bytet av fiberleverantör ska gå smidigt behöver vi hjälpas åt. När det nya fibernätet installeras i din lägenhet kommer det omedelbart att bryta kontakten med Borderlights nät. Det innebär att TV, internet och telefonitjänster kommer att stängas av tills du slutit avtal med en ny tjänsteleverantör som du själv valt i Open Universe tjänsteportal. Detta kan tyvärr ta några dagar!

Genom att anmäla till oss i förväg vilka tjänster du för närvarande använder kan vi hjälpa dig innan bytet, för att din TV, internet och telefon ska att fungera som vanligt utan avbrott vid migreringen. Vi ber vi dig därför fylla enkäten som du har fått i din brevlåda och skicka in den till oss om du inte redan har gjort det eller så kan du fylla i enkäten direkt här på webben via nedanstående länk (tänk på att fylla i rätt lägenhetsnummer, samma som vid felanmälan).

Fyll i enkäten här!

Du som bor i en bostad med Borderlight som bredbandsleverantör för närvarande kommer inte att påverkas av hyresökningen på 70 kr/mån eftersom fiber redan är framdragen i fastigheten.

18. Trådlös router, kan jag använda den?

Så länge du har en router avsedd för fiber och den inte är operatörsbunden borde det gå utmärkt att använda den. Tänk på att kapaciteten på routern bör överstiga din valda Internethastighet.

Kan jag få trådlöst Internet därhemma?

Många tjänsteleverantörer erbjuder en trådlös router vid beställning av internettjänst, denna router används även för att få tillgång till IP-telefoni om man beställt det. Se Tjänsteguiden för mer information.

Skriv ut

Kundtjänst

Produkter och tjänster
Du kan enkelt få hjälp med dina frågor som rör produkter och tjänster genom att ringa Open Universe för hjälp med val på 018-474 99 70 alternativt SMS:a BREDBAND till 72 660 så blir du uppringd. Open Universe kundsupport har telefontid vardagar mellan kl.08:00 - 17:00

Teknisk support
Fungerar inte din självvalsportal när du för första gången ska välja tjänsteleverantör kan du ringa Open Universe tekniska support på 0770 82 55 55. Teknisk support har telefontid vardagar kl. 08:00 - 22:00, helger kl. 08:00 - 18:00.

Felanmälan tjänster och produkter
Om det uppstår något problem med din bredbandstjänst är det alltid din tjänsteleverantör som du tecknat avtal med som du kontaktar.

Övriga frågor
För övriga frågor kan du även kontakta Uppsalahem på fiber@uppsalahem.se

Dokument

Nyproduktion & förnyelsen

Bor du i ett nyproducerat hem eller i vår förnyelse är redan fibern indragen i din lägenhet. Vi kommer dock att behöva installera kommunikationsutrustningen i ditt bredbandsskåp som vanligtvis sitter i din hall.

Viktig information för dig som bor eller skall flytta in i  nyproducerat hem & förnyelse