Alla får fiber!

Uppsalahems kunder efterfrågar snabbare bredband, större valfrihet och fler tjänsteleverantörer, något som är en förutsättning för arbets- och privatlivet för allt fler.


Att själv kunna välja bredbandsleverantör, utifrån de behov man har, tycker vi är viktigt. Därför har vi börjat ansluta våra hus till fiber och om ett par år ska alla Uppsalahems kunder ha möjlighet till internet, telefoni och TV via fiber.

Nätet är öppet
Det innebär att det finns många olika tjänsteleverantörer i nätet som konkurrerar med varandra. För dig som kund betyder det att priserna hålls nere och valfriheten blir större. 

Utbud
För att kunna läsa mer och jämföra utbud och tjänster gå gärna in på; www.uppsalahem.openuniverse.se                                                                              Du kan också ringa till Open Universe för hjälp med val på 018-474 99 70 alternativt SMS:a BREDBAND till 72 660 så blir du uppringd.

Fiberinstallation
Installationen av fiber kommer att ske på alla våra områden löpande fram till våren 2015. Mer information kommer i brevlådan ca en månad innan vi kommer till just ditt område där vi även bjuder in till en kundkväll om fiber.
Planering för 2014 med reservation för ändringar kan du se här.

För ytterligare information kan du även kontakta oss på fiber@uppsalahem.se                                                                 

Vald kategori: Alla

01. Vad är ett fibernät?

Uppsalahems fibernät ger dig större valmöjligheter när du ska välja leverantör av internet-, telefoni- och tv-tjänster. Fibernätet gör att du kan välja mellan många olika leverantörer och du kan surfa med hastigheter, upp till 1000 Mbit per sekund. Om du prioriterar en lägre månadskostnad kan du självklart välja ett abonnemang som passar dig.

02. När får jag fiber installerat?

Installationen av fiber i våra lägenheter är planerade att pågå mellan 2012-2015. Mer information om vilka områden vi kommer till får du i brevlådan ca en månad innan vi kommer till området. Fibernätet installeras parallellt med det nät som du har idag via Com Hem och som ligger kvar fram till 2015-03-31. Du väljer själv när du vill börja använda fibernätet för tjänster inom Internet, TV och Iptelefoni via fiber innan dess.

03. Kostar det mig något att få fiber installerat i min lägenhet?

Fiber kommer att installeras i alla Uppsalahems lägenheter, och eftersom installationen är något som höjer standarden på bostaden kommer det att innebära en hyreshöjning på 70 kr. Hyreshöjningen läggs på hyran ca tre månader efter att fiber har installerats och klarrapporterats i just din bostad.

Du får då tillgång till Internet med hastigheten 0,5 Mbit/s för 0 kr när du tecknat avtal med någon av tjänsteleverantörerna som erbjuder detta via Open Universe. Du kan givetvis även teckna högre hastigheter efter eget behov.

Efter 2015-03-31 ingår även nytt digitalt grundutbud som består av SVT1, SVT2, SVTB, Kunskapskanalen och TV4. Även där kan man teckna sig för mer kanaler efter behov. I fibernätet krävs en digitalbox och abonnemang från valfri valbar tjänsteleverantör.

Hyreshöjningen har förhandlats fram i överenskommelse med Hyresgästföreningen och den kommer även om du väljer att inte köpa eller nyttja någon tjänst via fibernätet då det är en standardhöjande åtgärd.

04. Hur kommer jag igång?

I din bostad finns ett bredbandsskåp där du har tillgång till vårt fibernät och tjänster som internet, telefon och tv. För att kunna ta del tjänsterna så tecknar du ett avtal med någon av tjänsteleverantörerna i fibernätet. Du kan läsa mer om dem på www.uppsalahem.openuniverse.se

Internet

Kom igång snabbt och enkelt genom att välja tjänsteleverantör, genom att koppla upp din dator med en nätverkskabel i fiberuttaget för att komma åt kundportalen där du kan registrera dina uppgifter och göra ditt val av tjänster och leverantörer.

Tänk på att inte koppla in annan utrustning första gången utan bara en dator med en nätverkskabel (RJ45). När detta moment är gjord så kan du sedan koppla in egen utrustning som t ex Router för trådlös anslutning.

TV

Alla TV-apparater i ditt hem behöver en box och ett kort. Du tecknar ett avtal med någon av våra tjänsteleverantörer och får då rätt utrustning för att kunna titta på TV. Läs igenom instruktionen som du får med din utrustning och om du får problem kontakta din tjänsteleverantör för hjälp.

Telefoni

Bredbandstelefoni fungerar som vanlig fast telefoni, skillnaden är att du ringer via fibernätet. Teckna ett avtal med någon av tjänsteleverantörerna för att få rätt utrustning och instruktioner för att komma igång.

Det är väldigt enkelt att komma igång och använda bredbandstjänsterna. När du kopplar upp din dator första gången i ett DATA/TELE uttag så kommer du till en portal där du aktivt kan göra dina val av tjänster och leverantörer. Det som är viktigt att tänka på när man kopplar in olika utrustningar i uttagen är att det är rätt kopplat även i bredbandsskåpet.

Klicka här för kopplingschema
  

Klicka här för kopplingschema om du bor i ett hus byggt senare än 2007

05. Installationen – det här ska vi göra

Vi kommer att installera ett bredbandsskåp bredvid proppskåpet, som vanligtvis sitter i din hall. Därefter kommer vi att dra en kabel, från bredbandsskåpet till ditt/dina TV-uttag. I vissa lägenheten finns det flera TV-uttag och vi kommer att dra kabel till samtliga. Kabeln läggs i en vit plastlist längs tak, golvsocklar samt hörs som finns fram till ditt TV-uttag. Nya uttaget monteras bredvid befintligt Com Hem uttag.

Då vi borrar i betong, kommer det tyvärr att bli dammigt. Vi bifogar en plastfilm, som du kan använda att skydda möbler/inventarier som är känsliga för damm. Installatören kommer att dammsuga efter sig, men inte dammtorka. Det kommer också att bli ett kort strömavbrott, eftersom bredbandsskåpet ska anslutas till elnätet.
Utförandet av installationen sker av upphandlad entreprenör och deras installatörer bär alltid synlig legitimation. Om du är osäker be om uppvisande av legitimation.

Nyproduktion & så-gott-som-nya-hem

Bor du i ett nyproducerat hem eller i vår förnyelse är redan fibern indragen i din lägenhet. Vi kommer dock att behöva installera kommunikationsutrustningen i ditt bredbandsskåp som vanligtvis sitter i din hall.

06. Ska jag göra något?

Sitter proppskåpet till exempel i klädkammaren, måste du se till att det inte finns kläder eller annat som hindrar installatören att installera bredbandsskåpet. Vi ber er även flytta undan möbler från proppskåpet fram till ditt befintliga TV-uttag. I vissa lägenheter finns det flera TV-uttag – då behöver du flytta undan möbler som står i vägen för dessa också.

Om du som hyresgäst har egen utrustning (router, switch) monterad i bredbandsskåpet så måste den flyttas så att den utrustning vi monterar får plats.

Om något hindrar installatören, kommer inte installation att genomföras vid första aviserat tillfälle utan då får man vänta till nästa aviseringstillfälle för anslutning till fibernätet.

07. Vilket utbud kan jag välja mellan och hur beställer jag?

Det kommer finnas flera olika leverantörer av internet- telefoni- och tv-tjänster anslutna till fibernätet, och alla erbjuder ett eget utbud av tjänster. Du kan kontakta de via portalen eller ringa leverantören.

Om du vill ha hjälp med att välja tjänster och leverantör så kan du ringa Open Universe support på 018-474 99 70 alternativt SMS:a BREDBAND till 72 660.
Tala om att du är boende hos Uppsalahem för att få rätt erbjudanden och kampanjer.

Du kan också få en samlad bild över alla erbjudanden och priser på www.uppsalahem.openuniverse.se

Bahnhof
Telefon: 08 - 555 771 50
E-post: kundservice@bahnhof.se

Bredband2
Telefon: 0770 - 811 000
E-post: helpdesk@bredband2.com

Bredbandsbolaget
Telefon 0770-777 000

Canal Digital
Telefon 0770-33 22 11

Net at once
Telefon: 0771-40 44 00
E-post: support@netatonce.se

T3
Telefon: 090-12 93 00
E-post: kundservice@t3.se

Tyfon
Telefon: 08-54 60 00 00
E-post: kundstjanst@tyfon.net

Universal telecom
Telefon: 0771-85 00 00
E-post: info@universal.se

AllTele
Telefon: 0910-79 80 00
E-post: kundservice@alltele.se

Viasat
Telefon: 0771 - 52 20 00

08. Vad behöver jag för utrustning för använda digital-tv via fiber?

När du beställer digital-tv via fibernätet får du minst en digitalbox från leverantören med i startpaketet. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera.

Du måste inte ha en ny tv för att det ska fungera, men den tv du har måste ha en så kallad SCART-ingång. Du behöver inte ha någon internettjänst för att kunna beställa digital-tv.
Tala gärna om för tjänsteleverantören hur ditt behov ser ut hemma så att du får rätt utrustning hemskickad.

09. Vad händer med Com Hems nät efter mars 2015?

Com Hems nät kommer att släckas ned mars 2015. Fram till dess kommer grundutbudet för TV att vara oförändrat. Grundutbudet efter mars 2015 består av SVTs kanaler samt TV4 och du kommer att behöva en digitalbox om du vill ta del av dessa. Önskar du ytterligare kanaler, kan du beställa dessa genom någon av TV-leverantörerna.

10. Bind inte upp dig

Vill du använda fibernätet så rekommenderar vi dig att inte binda upp dig på något längre abonnemang hos din nuvarande operatör för bredband, tv och telefoni. 

  • Dagens uppkoppling med Com Hem kommer att upphöra efter mars 2015.
  • Telefon- och internet-uppkoppling via traditionella telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat (Telia, ADSL).
  • Dagens analoga TV-utbud via Com Hem nätet kommer att upphöra efter mars 2015.

 

11. Hur fungerar bredbandstelefoni?

För att kunna använda bredbandstelefoni via fibernätet behöver du köpa en internettjänst via någon av leverantörerna, men du behöver inget speciellt teleabonnemang. Du måste inte ha någon dator för att ringa med bredbandstelefoni, men om du vill kan du ha telefon och dator anslutna till uttaget samtidigt. För att kunna ansluta din telefon behöver du en telefonidosa som du får av din leverantör. Vill du behålla ditt gamla telefonnummer ska du kontakta din leverantör. Du kan ha kvar din gamla telefon om det är en knapptelefon. Telefon via det gamla telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat.

12. Hur kommer jag igång med internettjänsten via fiber?

För att kunna använda fibernätet för internettjänster behöver du en dator och en nätverkskabel. Det krävs inget modem, men din dator behöver ha ett nätverkskort, och det brukar finnas i alla moderna datorer.

Gör så här:

  1. Koppla in din dator till bredbandsuttaget med en nätverkskabel. 
  2. Öppna datorns webbläsare (alltså Explorer, Firefox, Safari eller vilken du valt att använda) så kommer du till kundportalen. Om du inte skickas till kundportalen automatiskt prova ett annat uttag eller skriv in adressen http://portalen.openuniverse.se Första gången du använder självvalsportalen måste du godkänna hanteringen av dina personuppgifter (PUL). Detta är ett lagkrav för att man ska kunna dela med sig av informationen till tjänsteleverantörerna. 
  3. Fyll i dina personuppgifter för kontakt- och fakturainformation. Bekräfta uppgifterna. Nu får du tillgång till inloggningsuppgifterna och kommer in på själva kundportalen.
  4. Följ instruktionerna på skärmen och välj de tjänster och den leverantör som passar dina behov och din plånbok. 
  5. När du har bekräftat din beställning aktiveras din internettjänst oftast inom en timme. Du kan följa status på beställningen under »Mina tjänster« i kundportalen.
  6. När tjänsten är aktiv kan du börja använda din bredbandstjänst. Om det inte fungerar, testa att först starta om din dator och eventuell router du har inkopplad. Nästa gång du startar din webbläsare så kommer du till den startsida du själv valt. 
  7. Första gången du använder självvalsportalen måste du godkänna hanteringen av dina personuppgifter. Detta är ett lagkrav för att man ska kunna dela med sig av informationen till tjänsteleverantörerna.

    Om du får problem med att komma igång med en beställd bredbandstjänst ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör. Kom ihåg att du då kan behöva dina inloggningsuppgifter för tjänsterna.

    Om du vill beställa ytterligare tjänster eller administrera de du har kan du logga in på http://portalen.openuniverse.se och göra detta. Här finns också kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer.

    Du kan också ringa till Open Universe tekniska kundsupport på
    0770-82 55 55. Supporten har öppet måndag-fredag 10-20, lördag-söndag och övriga helgdagar 10-18.

13. Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?

Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- och tv-tjänster är det i första hand din leverantör du ska kontakta. Tänk på att du behöver radera gamla inställningar i din dator om du har haft ett abonnemang med en annan leverantör innan. Det kan exempelvis vara genvägar eller lösenord som du har sparat.

Kan inte din leverantör hjälpa dig så kan du vända dig till Open Universe tekniska kundsupport på 0770-82 55 55 för att felanmäla ditt fibernät. Det kan vara bra att notera det ärendenummer man får för att kunna följa ärendet.

14. Varför är det bättre med digital-tv via fibernätet?

Digital-tv via fibernätet ger hög kvalité på både bild och ljud. Via fibernätet kan du även beställa olika tjänster som exempelvis  hyrfilm via din digitalbox, se en särskild sportsändning, spel och musikfunktioner etc. För mer information om vilka tjänster som finns så bör du kontakta den tjänsteleverantör som du funderar på att teckna avtal med.

15. Fungerar trygghetslarm med det nya fibernätet?

I lägenheter där bara fibernätet finns och inget kopparnät (traditionellt telefonjack) så behöver du kontakta Uppsala kommun för alternativa lösningar.

Vid frågor kring trygghetslarm så ber vi dig kontakta Uppsala kommun.

16. Får Uppsalahems ytterområden fiber?

Alla våra ytterområdena kommer också att kopplas upp mot fiber
vilket är ganska unikt. Planerad installationsstart för ytterområdena är under våren 2015. Dessa ligger i slutet av hela produktionsplanen då det idag finns parabollösningar på dessa områden fram tills fibern blir ansluten.

17. Kommer hyran att sänkas när Comhem försvinner?

Nej hyran kommer inte att sänkas. Du fortsätter att betala för den teknik du har idag och sedan tillkommer kostnader för den nya tekniken.  Det gamla nätet ersätts av ett modernt fibernät som är värt mer och har högre kapacitet, som behövs när internetanvändningen ökar (för TV, telefoni och data) kraftigt varje år.

Hyran höjs med 70 kr/månad eftersom det är en standardhöjande åtgärd och det sker ca 3 månader efter att ditt boende är inkopplat och klarrapporterat.

Här kan du läsa om vad som händer när Comhem analoga nät släcks ner:

* Efter 2015-03-31 släcks Comhem-nätet ner. Det gör det i samband med att Uppsalahems avtal med Comhem går ut. (enligt lag krävs en ny upphandling när ett avtal går ut).

* Rekommendationer från EU, SABO och Hyresgästföreningen är att alla boende ska ha tillgång till ett öppet fibernät för att det ska finnas en valfrihet och priskonkurrens. Alla Uppsalahems fastigheter kommer att ha ett öppet fibernät 2015.

* Fiberindragningen startade under hösten 2012. Fibernätet tar ca 3 år att bygga och för att få klart tekniken till alla våra kunder (även ytterområdena och landsbygd) innan avtalet med Comhem upphör. Det innebär att kunder ansluts löpande till fibernätet innan avtalet med Comhem går ut. Comhem via koaxnätet ligger parallellt med fibernätet fram till det släcks ned 2015. Man väljer själv när man vill gå över på fibernätet genom att teckna avtal med en valfri tjänsteleverantör i fibernätet.

Skulle man inte ha gjort ett val senast i mars 2015 så är risken stor för att man blir utan Internet, TV och Iptelefonitjänster när Com Hem släcks ned (om du inte har andra alternativa lösningar t ex ADSL, mobilt nät). Tänk därför på i god tid vilken tjänsteleverantör och tjänster som passar just dig bäst så att du hinner få utrustning hemskickad innan koaxnätet släcks ned.

18. Varför blir det färre TV-kanaler än tidigare när nätet byts ut?

Med Open Universe öppnar sig möjligheten för dig som hyresgäst att välja bland fler tv leverantörer, tjänster och utbud. Skillnaden är att det analoga grundutbudet som finns idag kommer att ersättas med ett nytt digitalt grundutbud (Must Carry+)SVT1, SVT2, SVTB, SVT24, Kunskapskanalen samt TV4. Skulle Uppsalahem ha erbjudit samma grundutbud som tidigare fast digitalt skulle hyreshöjningen blivit betydligt högre, eftersom kvaliteten och tekniken på digitala nätet är högre och därmed kostar mer att bygga och underhålla.

Uppsalahem följer Hyresgästföreningens rekommendationer kring grundutbud i fibernät:

* En majoritet av hyresgäster ska inte bestämma vilka TV-kanaler utöver must carry som alla måste betala för

* Varje hushåll ska ha rätt att göra detta val enskilt

Glöm inte! För att få tillgång till det digitala grundutbudet behöver du teckna ett avtal med en valfri tjänsteleverantör och erhålla en digitalbox som fungerar i fibernätet. Det finns olika typer av boxar och erbjudanden, tala gärna om för tjänsteleverantören vilka behov du har i just ditt hem för att få rätt utrustning.

19. Borderlight

Migreringsprocessen från Borderlight till vårt öppna fibernät har blivit framflyttat så vi kommer tidigast att börja med det till våren 2014. Detta sker i dialog med Borderlight och när allt är fastslaget så kommer mer information ut kring detta till berörda hyresgäster.

Bor du i området Klockarbo, Klockarlunden, Ekebyvallen, Brandstation, Fyrisvallen eller Observatoriet så är du ansluten med fiber som Borderlight idag levererar.

Avtalstiden mellan Uppsalahem och Borderlight har löpt/kommer att löpa ut och ett nytt avtal har tecknats med Open Universe om ett öppet fibernät som samtliga våra hus ska anslutas till. För dig som hyresgäst innebär bytet att du kommer att kunna välja mellan fler tjänsteleverantörer och utbud än idag.
Du kan redan nu läsa lite mer om dem på  www.uppsalahem.openuniverse.se

Om du idag får ditt TV-utbud, telefoni eller internet via Borderlight kommer detta att påverka dig då dessa tjänster upphör våren 2015. Du får då istället tillgång till det öppna nätet när utrustning bytts ut i källare och i din lägenhets bredbandsskåp. Detta innebär att ett visst installationsarbete i ditt bredbandskåp i hall/klädkammare som kommer att utföras i din lägenhet. Det kommer Uppsalahem att avisera om i god tid innan installationerna startar.

OBS! Detta gäller endast för dig som har Borderlight som bredbandsleverantör. Har du till exempel Com Hem (Uppsalahems avtal med Com Hem löper dock ut 31 mars 2015), Telia ADSL eller annan leverantör kommer tjänsterna du köpt att fungera precis som vanligt oavsett det nya fibernätet. Själva installationen kommer dock att göras i samtliga lägenheter oavsett vilken tjänsteleverantör du har.

Vad är nytt?
För att bytet av fiberleverantör ska gå smidigt behöver vi hjälpas åt. När det nya fibernätet installeras i din lägenhet kommer det omedelbart att bryta kontakten med Borderlights nät. Det innebär att TV, internet och telefonitjänster kommer att stängas av tills du slutit avtal med en ny tjänsteleverantör som du själv valt i Open Universe tjänsteportal. Detta kan tyvärr ta några dagar!

Genom att anmäla till oss i förväg vilka tjänster du för närvarande använder kan vi hjälpa dig innan bytet, för att din TV, internet och telefon ska att fungera som vanligt utan avbrott vid migreringen. Vi ber vi dig därför fylla enkäten som du har fått i din brevlåda och skicka in den till oss om du inte redan har gjort det eller så kan du fylla i enkäten direkt här på webben via nedanstående länk (tänk på att fylla i rätt lägenhetsnummer, samma som vid felanmälan).

Fyll i enkäten här!

Du som bor i en bostad med Borderlight som bredbandsleverantör för närvarande kommer inte att påverkas av hyresökningen på 70 kr/mån eftersom fiber redan är framdragen i fastigheten.

20. Kastanjen

För dig som bor på Kastanjen så har Bredbandsbolaget varit ensam bredbandsleverantör hittills. Eftersom avtalet har gått ut så kommer alla hyresgäster migreras till det öppna fibernätet under nov-dec 2013. Det innebär en större valfrihet och fler tjänsteleverantörer att välja på.

Migreringen innebär utbyte av modem och installation av en ny fiberkonverter i det bredbandsskåp som finns i lägenheten. Separat information skickas ut till berörda hyresgäster inför detta. Viktigt dock att man hämtar ut nya modemet och installerar det för att kunna ta emot nya tjänsterna när migreringen är klar.

En del korta avbrott i bostaden beräknas bli under migreringen, skulle avbrottet vara en längre tid så är det bra att kontakta Bredbandsbolagets kundsupport på 0770-777 000 alla dagar mellan 8-22 och meddela detta. Innan kontakt tas kan det vara bra att starta om eventuell utrustning som man har uppkopplad mot fiber så att de uppdaterar all ny data och då brukar tjänsterna komma igång automatiskt (max inom en timme).

Den 9 december kommer ett kort avbrott även ske när vi förbereder de centrala delarna av nätet.

Den 11 december 2013 får de nya leverantörerna börja leverera tjänster på Kastanjen och vissa förbeställningar kan göras innan genom direktkontakt med den tjänsteleverantör man vill teckna avtal med.

Du kan läsa mer om olika tjänsteleverantörer på www.uppsalahem.openuniverse.se

Skriv ut

Nyproduktion & förnyelsen

Bor du i ett nyproducerat hem eller i vår förnyelse är redan fibern indragen i din lägenhet. Vi kommer dock att behöva installera kommunikationsutrustningen i ditt bredbandsskåp som vanligtvis sitter i din hall.

Viktig information för dig som bor eller skall flytta in i  nyproducerat hem & förnyelse

Felanmälan

Om det uppstår något problem med din bredbandstjänst är det alltid din tjänsteleverantör som du tecknat avtal med som du kontaktar.

Om du har frågor eller behöver hjälp med installation så kan du även ringa Open Universe tekniska kundsupport på 0770-82 55 55

Öppettider vardagar 10.00-20.00 samt helger 10.00-18.00

Dokument