Uppsalahems fibernät

Vi har arbetat intensivt med att koppla upp våra hus till det nya fibernätet och nu i dagarna har vi tillsammans uppnått över 10 000 uppkopplade hem

Som boende hos Uppsalahem har du nu tillgång till mer tjänster och erbjudanden att välja bland i ett öppet fibernät. Uppsalahem hänger med i samhälls-utvecklingen och genom vår satsning kommer vi kunna möta dagens och framtidens efterfrågan gällande elektroniska tjänster och service.

Sveriges regering har satt IT mål som innebär att senast år 2020 ska 90% av Sveriges befolkning ha tillgång till minst 100 Mbit/s. Vi kan redan idag erbjuda 1 Gbit/s i vårt fibernät, vilket vi är stolta över.

Kom ihåg att
31 mars 2015 kommer Kabel-TV-nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera. Du behöver alltså innan dess ha gjort ett aktivt val och tecknat avtal med valfri tjänsteleverantör för att kunna se på TV eller surfa via det nya fibernätet.

Ett digitalt basutbud på TV inklusive box och Internettjänst på 0,5 Mbit/sek ingår i din hyra, du behöver först välja den tjänsteleverantör som erbjuder detta för att få leverans i ditt nya uttag.Tänk på att göra ditt val god tid innan nedsläckning så du hinner få din box/utrustning hemlevererad så att du kan komma igång innan Kabel-TV-nätet släcks ned.

Om du redan idag är fakturakund hos Com Hem (bredband, telefoni och/eller extra TV-paket), kommer du i god tid innan kabel-tv-nätet släcks att flyttas över till det nya fibernätet för de tjänster du köper via Com Hem.

Vill du bara ha det digitala basutbudet på TV inklusive box och Internettjänst på 0,5 Mbit/sek som ingår i din hyra så finns det alltid minst en leverantör som erbjuder detta. Det gäller även dig som har betalningsanmärkning eller skuldsanering tänk på att du då inte har samma möjlighet att välja till några extra tjänster eller kanaler. För att få mer information om vilken som erbjuder detta kan du ringa Open Universe eller följa länken nedan.

Du kan läsa mer om de utbud tjänsteleverantörerna erbjuder inför ditt aktiva val på http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem

 

Vald kategori: Alla

01. Hur väljer jag tjänsteleverantör?

Det aktiva valet

Kom igång snabbt och enkelt genom att välja tjänsteleverantör. Koppla upp din dator med en nätverkskabel i fiberuttaget i din bostad för att komma åt kundportalen där du kan registrera dina uppgifter och göra ditt val av tjänster och leverantörer.

Tänk på att inte koppla in annan utrustning första gången utan bara en dator med en nätverkskabel (RJ45). När detta moment är gjord så kan du sedan koppla in egen utrustning som t ex Router för trådlös anslutning.

Komma igång med valet av tjänsteleverantör

02. Kan jag välja tjänsteleverantör utan dator?

Har du ingen dator för att välja tjänsteleverantör kan du ringa Open Universe kundsupport på telefonnummer 018-474 99 70 alternativt skicka SMS med ordet BREDBAND till 72 660 så blir du uppringd.

Open Universe kundsupport har telefontid vardagar mellan kl.08:00 - 17:00

03. När behöver jag välja tjänsteleverantör?

31 mars 2015 kommer Kabel-TV-nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera. Du behöver innan dess ha gjort ett aktivt val i den nya tjänsteportalen via Open Universe för att kunna se TV, ringa eller surfa via det nya fibernätet.

Tänk på att det är många som vill komma igång med sitt fibernät. För att undvika förseningar med leveranser av utrustningen innan Kabel-TV-nätet släcks ned behöver du göra ditt val av tjänsteleverantör i god tid så din tjänsteleverantör kan skicka ut utrustningen till dig.


 

04. Vilket utbud kan jag välja mellan och hur beställer jag?

Det kommer finnas flera olika leverantörer av internet- IP-telefoni- och tv-tjänster anslutna till fibernätet, och alla erbjuder ett eget utbud av tjänster. Du kan kontakta dem via portalen eller ringa leverantören direkt.

Om du vill ha hjälp och rådgivning med att välja tjänster och leverantör så kan du ringa Open Universe kundsupport på 018-474 99 70 alternativt SMS:a ordet BREDBAND till 72 660 för att bli uppringd.

Tala om att du är boende hos Uppsalahem för att få rätt erbjudanden och kampanjpriser som är aktuella.
Du kan också få en samlad bild över alla erbjudanden och priser på http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem

Bahnhof
Telefon: 08 - 555 771 50
E-post: kundservice@bahnhof.se

Bredband2
Telefon: 0770 - 811 000
E-post: helpdesk@bredband2.com

Bredbandsbolaget
Telefon 0770-777 000

Canal Digital
Telefon 0770-33 22 11

Net at once
Telefon: 0771-40 44 00
E-post: support@netatonce.se

T3
Telefon: 090-12 93 00
E-post: kundservice@t3.se

Tyfon
Telefon: 08-54 60 00 00
E-post: kundstjanst@tyfon.net

Universal telecom
Telefon: 0771-85 00 00
E-post: info@universal.se

AllTele
Telefon: 0910-79 80 00
E-post: kundservice@alltele.se

Viasat
Telefon: 0771 - 52 20 00

Com Hem
Telefon: 0775-17 17 15
E-post: kundservice@comhem.se

 

05. Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?

Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- eller tv-tjänst är det i första hand din tjänsteleverantör du ska kontakta. Tänk på att du behöver radera gamla inställningar i din dator om du har haft ett abonnemang med en annan leverantör innan. Det kan exempelvis vara genvägar eller lösenord som du har sparat.

Det kan vara bra att notera det ärendenummer som du får för att kunna följa ärendet.

06. Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?

Det öppna nätet ger dig tillgång till Internet, IP-telefoni och bredbands-TV. Eftersom nätet är ett öppet nät månar vi om att det ska finnas ett stort utbud av tjänster, då kan välja det som passar dig bäst. Detta gör även att tjänsterna hela tiden utvecklas, priserna pressas, kvalitén höjs och nya leverantörer och tjänster ständigt tillkommer.

Kontakta din nuvarande tjänsteleverantör om uppsägning och sedan tecknar du ett nytt avtal med valfri tjänsteleverantör beroende på vilken eventuell bindnings- eller uppsägningstid som du har i ditt nuvarande avtal.

Vissa tjänsteleverantörer kan även hjälpa till med att avsluta tidigare abonnemang genom en fullmakt från dig vid önskemål. I Marknadsportalen kan du läsa mer om de olika leverantörerna och deras tjänster, http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem

 

07. Vilka tjänster behöver du?

Efter 31 mars 2015 kommer Kabel-TV-nätet (Com Hem-uttaget) i lägenheten att sluta fungera. 

I tjänsteportalen hittar du ett brett utbud av olika tjänster, priser och leverantörer som erbjuder bredband, TV och IP-telefonitjänster, se http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem 

Hjälp med val
Du kan få rådgivning som rör produkter och tjänster genom att ringa Open Universe kundsupport på 018-474 99 70 vardagar mellan 08.00-17.00

Alternativt SMS:a BREDBAND till 72 660 för att bli uppringd.

Telefon- och internet-uppkoppling via traditionella telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat (Telia, ADSL) då det är ett eget separat kopparnät.

08. Vad händer med Kabel-TV-nätet efter 31 mars 2015?

Kabel-TV-nätet (Com Hem-uttaget) kommer att släckas ned efter 31 mars 2015. Fram till dess kommer grundutbudet för TV att vara oförändrat.

För att kunna se på det nya digitala basutbudet efter mars 2015 behöver du innan dess ha gjort ett aktivt val i den nya tjänsteportalen via Open Universe. 
  
Det digitala basutbudet på TV och 0,5 Mbit/sek internettjänst ingår i din hyra. Allt du behöver göra är att teckna avtal med valfri tjänsteleverantör för leverans i ditt nya uttag. Tala gärna om att du är boende hos Uppsalahem för att få rätt erbjudande och information.

Kom ihåg att beställa t ex TV-paket och digitalbox i god tid så du får den utrustning du behöver innan Kabel-TV-nätet släcks ned.

09. Jag vill behålla Com Hem som leverantör, vad gör jag då?

Är du idag kund till Com Hem i kabel TV-nätet (bredband, - telefoni, eller/och extra TV-paket) och vill behålla dem efter den 31 mars, finns en möjlighet att bli överflyttad till dem redan nu i höst.

Com Hem kommer att höra av sig till dig inom kort. Det går också bra att ringa Com Hems kundtjänst på telefon 0775-17 17 15.

Exempel: Har du t ex valt Com Hem för bredbandstjänster, så kommer dessa att flyttas över till fibernätet av Com Hem. Vill du inte det, behöver du säga upp avtalet med Com Hem. Se gärna över dina avtal gällande bindningstider, så att du vet vad som gäller för dig!

Har du inte val något extra TV-paket (digital-tv) hos Com Hem, utan bara har grundutbudet och vill fortsätta se på TV, behöver du välja TV-leverantör och digitalbox i tjänsteportalen. Tänk på att det är många som vill komma igång med sitt fibernät och gör dina val i god tid!

10. Kommer hyran att sänkas när Kabel-TV-nätet släcks ned?

Nej, hyran kommer inte att sänkas. Kabel-TV-nätet ersätts av ett modernt fibernät som har en stabilare och högre kapacitet, som behövs när internetanvändningen ökar kraftigt för varje år (för TV, telefoni och data).

Hyran höjs med 70 kr/månad eftersom det är en standardhöjande åtgärd och bruksvärdet ökar för ditt hem. Hyresökningen sker ca 3 månader efter att just ditt hem är inkopplat och anslutet.

 

11. Vad behöver jag för utrustning för använda digital-TV via fiber?

När du beställer digital-TV via fibernätet får du minst en digitalbox från leverantören med i startpaketet. Du behöver en digitalbox till varje TV i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera.

Du måste inte ha en ny TV för att det ska fungera, men den TV du har måste åtminstone ha en så kallad SCART-ingång. De modernare tv apparater har en HDMI-ingång. HDMI kabel följer med i det digitalboxpaket som du får hemskickad.

Du behöver inte ha någon internettjänst för att kunna beställa digital-TV.
Tala gärna om för tjänsteleverantören hur ditt behov ser ut hemma så att du får rätt utrustning hemskickad.

12. Hur fungerar bredbandstelefoni?

För att kunna använda bredbandstelefoni via fibernätet behöver du oftast köpa till en internettjänst via någon av tjänsteleverantörerna. Du måste inte ha någon dator för att ringa med bredbandstelefoni, men om du vill så kan du ha telefon och dator anslutna till uttaget samtidigt. För att kunna ansluta din telefon behöver du en telefonidosa som du får av din leverantör.

Du kan ha kvar din gamla telefon om det är en knapptelefon.

Kan jag behålla mitt nuvarande telefonnummer?
Absolut! Detta kallas att portera numret. Den operatör du väljer i det öppna nätet ser till att ditt gamla nummer följer med. Vissa operatörer tar ut en engångskostnad för detta.

 

Vad är det för skillnad på Telefoni Prio och Telefoni Standard?
Telefoni Prio är en prioriterad bredbandstjänst. Denna tjänst är inte beroende av någon bredbandstjänst och är således det enda alternativet för dig som inte vill ha en Internetanslutning.

Telefoni Standard är telefoni som går via Internet (liknande den du får via ADSL). Viktigt att veta är att Telefoni Standard (till skillnad från Prio) kräver att du även har en Internetanslutning.

 

Kan jag fortsätta ha nummerpresentation?
Ja, alla telefonioperatörer i det öppna nätet kan erbjuda denna tjänst.

 

Vad händer med telefonin vid ett strömavbrott?
Eftersom all utrustning i det öppna nätet är strömsatt via vanliga elnätet upphör telefonin (liksom övriga tjänster) att fungera under ett strömavbrott.

13. Varför blir det färre TV-kanaler än tidigare när nätet byts ut?

Med Open Universe öppnar sig möjligheten för dig som hyresgäst att välja bland fler TV leverantörer, tjänster och utbud. Skillnaden är att det analoga grundutbudet som finns idag kommer att ersättas med ett nytt digitalt basutbud (Must Carry+)

  • SVT1
  • SVT2
  • SVTB
  • SVT24
  • Kunskapskanalen
  • TV4.

Skulle Uppsalahem ha erbjudit samma grundutbud som tidigare fast digitalt skulle hyreshöjningen blivit betydligt högre, eftersom kvaliteten och tekniken på digitala nätet är högre och därmed kostar mer att bygga och underhålla.

Uppsalahem följer Hyresgästföreningens rekommendationer kring grundutbud i fibernät:

* En majoritet av hyresgäster ska inte bestämma vilka TV-kanaler utöver must carry som alla måste betala för

* Varje hushåll ska ha rätt att göra detta val enskilt

14. Vad händer med min telefon via tele-jacket på det fasta telenätet?

Telefon- och internet-uppkoppling via traditionella telefonjacket kan användas även efter att fibernätet är installerat (Telia, ADSL).Då det är ett eget koppar nät och berörs inte.

15. Fungerar trygghetslarm med det nya fibernätet?

I lägenheter där bara fibernätet finns och inget kopparnät (traditionellt telefonjack) så behöver du kontakta Uppsala kommun för alternativa lösningar.

Vid frågor kring trygghetslarm så ber vi dig kontakta Uppsala kommun, trygghetsjouren, telefon 018-727 51 70.

16. Får Uppsalahems ytterområden fiber?

Alla våra ytterområdena kommer också att kopplas upp mot fiber
vilket är ganska unikt. Planerad installationsstart preliminärt för ytterområdena är hösten 2014 och under hela 2015.

Dessa områden ligger i slutet av hela produktionsplanen då det idag finns parabollösningar på dessa områden fram tills fibern blir ansluten.

17. Borderlight

Migreringsprocessen från Borderlight till vårt öppna fibernät påbörjas våren 2014 och sträcker sig fram till 2015. Detta sker i dialog med Borderlight och mer information kommer ut kring detta till berörda hyresgäster.

Avtalstiden mellan Uppsalahem och Borderlight har löpt/kommer att löpa ut och det innebär att vi behöver bygga om i ditt bredbandsskåp så att vi kan koppla upp dig mot det öppna fibernätet som ju samtliga våra hus ska anslutas till.

Om du idag får ditt TV-utbud, telefoni eller internet via Borderlight kommer detta att påverka dig då dessa tjänster upphör. Du får då istället tillgång till det öppna nätet när utrustning bytts ut i källare och i din lägenhets bredbandsskåp. Detta innebär att ett visst installationsarbete i ditt bredbandskåp i hall/klädkammare som kommer att utföras i din lägenhet. Det kommer Uppsalahem att avisera om i god tid innan installationerna startar.

OBS! Detta gäller endast för dig som har Borderlight som bredbandsleverantör. Har du till exempel, bredbandstjänster via det traditionella telefonjacket ëller via Kabel-TV-nätet (till 31/3 2015) så kommer tjänsterna där att fungera precis som vanligt. Själva installationen kommer dock att göras i samtliga lägenheter oavsett vilken tjänsteleverantör du har idag.

Vad är nytt?
För att bytet av fiberleverantör ska gå smidigt behöver vi hjälpas åt. När det nya fibernätet installeras i din lägenhet kommer det omedelbart att bryta kontakten med Borderlights nät. Det innebär att TV, internet och telefonitjänster kommer att stängas av tills du slutit avtal med en ny tjänsteleverantör som du själv valt i Open Universe tjänsteportal. Detta kan tyvärr ta några dagar!

Du som bor i en bostad med Borderlight som bredbandsleverantör för närvarande kommer inte att påverkas av hyresökningen på 70 kr/mån eftersom fiber redan är framdragen i fastigheten.

De som migreras/byggs om är följande områden;

Klockarbo, våren 2014
Brandstation, våren 2014
Ekebyvallen, våren 2014

Fyrisvallen, våren 2015
Klockarlunden, våren 2015
Observatoriet, sommaren 2015

Genom att anmäla till oss i förväg vilka tjänster du för närvarande använder kan vi hjälpa dig innan bytet, för att din TV, internet och telefon ska att fungera som vanligt utan avbrott vid migreringen.
Vi ber vi dig därför fylla enkäten som du har fått i din brevlåda och skicka in den till oss om du inte redan har gjort det eller så kan du fylla i enkäten direkt här på webben via nedanstående länk (tänk på att fylla i rätt lägenhetsnummer, samma som vid felanmälan).

Fyll i enkäten här!


18. Trådlös router, kan jag använda den?

Så länge du har en router avsedd för fiber och den inte är operatörsbunden borde det gå utmärkt att använda den. Tänk på att kapaciteten på routern bör överstiga din valda Internethastighet.

Kan jag få trådlöst Internet därhemma?

Många tjänsteleverantörer erbjuder en trådlös router vid beställning av internettjänst, denna router används även för att få tillgång till IP-telefoni om man beställt det.

Se Tjänsteguiden för mer information http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem

Skriv ut

Kundservice


Hjälp med val

Vi vet att det ibland kan vara svårt att välja och för att du skall känna dig trygg så har vi via Open Universe en telefonservice som kan hjälpa dig i ditt val.

Telefonnummer 08-522 736 50 alla vardagar mellan 09.00-18.00

Eller SMS:a BREDBAND till
72 660 så blir du uppringd. 

Teknisk support
Tillhandahålls av den tjänsteleverantör som du tecknat avtal med.

Fungerar inte din självvalsportal när du för första gången ska välja tjänsteleverantör via din dator så kan du ringa Open Universe
tekniska support på 0770-82 55 55 vardagar mellan 08.00-22.00, helger 10.00-18.00

Felanmälan tjänster och produkter
Om det uppstår något problem med din bredbandstjänst är det alltid din tjänsteleverantör som du tecknat avtal med som du kontaktar för att göra din felanmälan.

Övriga frågor
För övriga frågor kan du även kontakta Uppsalahem på fiber@uppsalahem.se

Dokument

Nyproduktion & förnyelsen

Bor du i ett nyproducerat hem eller i vår förnyelse är redan fibern indragen i din lägenhet. Vi kommer dock att behöva installera kommunikationsutrustningen i ditt bredbandsskåp som vanligtvis sitter i din hall.

Viktig information för dig som bor eller skall flytta in i  nyproducerat hem & förnyelse