Många blir stressade bara av tanken på allt som måste hinnas med innan flyttlasset går. Därför har vi snickrat ihop en liten guide som hjälper dig att få full koll på läget. Här hittar du bland annat information om var du får tag på dina nya hemnycklar och hur du går till väga för att avsluta och teckna nya avtal.

Välkommen hem!

Ditt hyresavtal

Ditt hyresavtal är en värdehandling. Där står bland annat vad som ingår i hyran, dina rättigheter respektive skyldigheter som hyregäst, uppsägningstid och inflyttningsdatum. Det är bara personen på kontraktet som kan beställa underhåll och tillval samt ansöka om bostadsbyte eller tillåtelse om att hyra ut i andrahand.

Städad bostad

Det är viktigt att du känner att din nya bostad är fräsch och städad när du flyttar in. Om det inte skulle vara fallet rekommenderar vi att du kontaktar ditt områdeskontor direkt. Bostaden besiktas alltid innan du flyttar in men ibland händer det att en brist inte upptäcks på grund av exempelvis möbler som dolt eventuella skador. Det är viktigt att du hör av dig inom åtta dagar om du skulle vara missnöjd. Fylla i och skicka in blanketten "Mina synpunkter på bostaden" som du fick när du flyttade in. Det är först efter du flyttat in som vi kan åtgärda eventuella brister i bostaden.

Tidigare inflyttning

Om du och den tidigare hyresgästen kommit överens om ett tidigare inflyttningsdatum så ansvarar du själv för att städningen av bostaden är godkänd. Om det inte är ordentligt städat så är det du som får stå för arbetet och kostnaden.

Nycklar

Nycklar kan hämtas efter klockan 12:00 på inflyttningsdatum. Om du inte kan komma personligen måste den som ersätter dig ha en fullmakt. Läs mer om vart du kan hämta ut din nycklar här.

El

Som hyresgäst ansvarar du själv för att teckna och avsluta abonnemang för din hushållsel. Tänk på att göra detta i god tid innan du flyttar så att du inte behöver betala någon annans elförbrukning eller vara utan el i din nya bostad.

Ibland ingår el i hyran och då behöver du inte teckna något abonnemang. På ditt hyreskontrakt kan du se om el ingår eller inte.

Individuell mätning av vattenförbrukning

Vi installerar individuell mätning av kall- och varmvatten i alla våra nyproduktioner. Detta för att du ska ha möjlighet att styra kostnaden själv. Dessutom är det ett viktigt steg i Uppsalahems miljöpolicy för att minska energi- och vattenförbrukningen i våra hus. 

Din nya adress

Se till att anmäla din nya adress i god tid innan flytten på www.skatteverket.se, www.adressandring.se eller genom att ringa till 020-97 98 99 från fasta telefoner eller 0771-97 98 99 om du ringer från en mobiltelefon.

När du gör en adressändring behöver du uppge det nationella lägenhetesnumret. Du hittar numret på ditt hyresavtal eller i din trappuppgång bredvid Uppsalahems lägenhetsnummer för din bostad.

Teckna en hemförsäkring

Om du inte redan har en hemförsäkring är det klokt att skaffa en. Den täcker skador på dina ägodelar och hjälper dig till exempel med en tillfällig bostad om du skulle råka orsaka en större skada på fastigheten, som en brand eller vattenläcka.

TryggaHemmet

Din trygghet är viktig för oss. Därför bjuder vi dig som är nyinflyttad hos oss på två månader hemförsäkring hos Trygg-Hansa för ditt nya boende. Vi vill att du ska få en trygg start i ditt nya boende hos oss. Därför har vi inlett ett samarbete med Trygg-hansa där du som är ny hyresgäst hos oss får en hemförsäkring.

Bredband, TV och telefoni

I de flesta av våra bostäder har vi nu ett öppet fibernät som ger dig möjlighet att själv kunna välja vilken leverantör som ska leverera internet, TV och telefonitjänster till din bostad. Kom ihåg att beställa dessa tjänster i god tid innan inflytt.

Din hyra

Hela hyran betalas i förskott och ska vara oss tillhanda senast den sista vardagen i varje månad. Din grundhyra står i hyreskontraktet och där ser du också vad som ingår. Värme och vatten ingår i hyran om det inte står något annat på kontraktet.