Den 19 augusti 2021 öppnar en liten del av Bobutiken upp på webben. Det är för de hyresgäster som flyttat in under pandemin i en lägenhet med anmärkningar i besiktningsprotokollet. Här nedan hoppas vi kunna besvara de flesta frågor som kan uppkomma nu när vi öppnar upp i lite mindre skala.

När öppnar Bobutiken igen?
Den 19 augusti öppnar en liten del av Bobutiken upp här på webben. Det är för de hyresgäster som flyttat in under pandemin i en lägenhet med anmärkningar i besiktningsprotokollet (kolla ditt besiktningsprotokoll vad som för gäller dig). I dagsläget går det bara att beställa väggar (målning och tapeter) och linoleumgolv om så önskas.  Resten av Bobutikens sortimentet kök, laminatgolv och parkettgolv går att beställa senare i höst.

Viktigt! Vårt kontor på Väderkvarnsgatan är fortsatt stängt för besök.

Vilka får beställa nu när ni öppnar Bobutiken på webben?
Det är för de hyresgäster som flyttat in under pandemin i en lägenhet med anmärkningar i besiktningsprotokollet (kolla ditt besiktningsprotokoll vad som för gäller dig).


Varför erbjuder inte Uppsalahem sitt vanliga sortiment Bobutiken?
Under tiden vi haft stängt har vi sett över våra priser och vårt sortiment. När det nya sortimentet för golv och kök är klart, kommer hela Bobutiken att öppna upp igen. Bland annat släpper vi ett helt nytt kökskoncept.

Var kan jag se tapet, färg och golvvalen i verkligheten när Uppsalahem har stängt? Du kan se dina val på riktigt genom att besöka Flügger Färg på Björkgatan 4 eller Stångjärnsgatan 10. Tänk på att färger på produkter som presenteras i Bobutiken på webben inte alltid stämmer överens med verkligheten.

Jag skulle vilja beställa nya golv till min lägenhet, kan jag göra det?
Har du linoleumgolv idag kan du beställa nya linoleumgolv. Vårt sortiment med laminatgolv, parkettgolv öppnas upp senare i höst.

Jag vill ha nya tapeter och målat tak?
Ja det kan du få. Just nu erbjuder vi dig att beställa tapeter, målning av väggar och byte av linoleumgolv. Även tillvalsprodukter finns att beställa via webbshoppen, här hittar du badkar, spis och säkerhetsdörr. Senare i höst kommer vi att öppna upp för beställningar av hela vårt sortiment.

Förutom väggar så vill jag lägga in parkettgolv, men det går inte att beställa nu? Nej det går inte att beställa parkettgolv just nu. Det kommer att vara möjligt senare i höst. Välj själv om du vill beställa all renovering samtidigt senare i höst eller så kan du börja med väggarna nu och beställa golvet när vi öppnar upp för det.

Jag vill beställa mer renovering av min lägenhet än bara väggar och golv, ska jag vänta med min beställning? Du kan beställa av det sortiment vi erbjuder just nu och sedan fylla på med fler beställningar senare under hösten. Gör det som känns bäst för dig. Vi har olika hantverkare som utför olika jobb beroende på vad du har beställt. Så därför kan du beställa jobb vid olika tillfällen.


Varför öppnar inte Bobutiken upp för alla?
I dagsläget kan alla lägga en beställning i Bobutiken. Men eftersom Bobutiken haft stängt så länge, behöver vi säkerställa att vårt system klarar beställningar och att vi kan ta emot och hantera beställningarna. Därför öppnar vi till att börja med upp en liten del av Bobutiken för ett urval av hyresgäster som flyttat in under pandemin. De hyresgäster som flyttat in i lägenheter där lägenhetsunderhåll varit eftersatt och därför fått anmärkningar på besiktningen (kolla ditt besiktningsprotokoll vad som gäller för dig).

Kan det tillkomma kostnader när jag gör min beställning i Bobutiken?
Ja det kan eventuellt tillkomma engångskostnader som faktureras direkt efter att vi har godkänt din beställning, innan arbetet är utfört. Eventuella hyreshöjningar i samband med tillvalsprodukter sker först när arbetet är utfört eller produkten är installerad. Hyreshöjningen löper tillsvidare.

Tidigareläggningskostnader och hyrespåslag ska framgå i beställningsflödet, vi reserverar oss dock för eventuella felaktiga uppgifter. Vid en felaktig prisuppgift tar vi alltid kontakt för att stämma av beställningen före vi skickar iväg den till entreprenören.

Tänk på att eventuella underhållsrabatter försvinner när du beställer renovering eller byte av aktuell produkt som idag är rabatterad.  

Hur lång tid kommer det ta från att jag beställer till att ni kommer och renoverar? När du lagt din beställning på webben har du 14 dagar på dig att ändra dig (det heter ångerrätt). När det gått 14 dagar (ångerveckor) skickar Bobutiken din beställning till respektive hantverkare som sen kommer att kontakta dig och meddela dig när det är dags för själva renoveringen.

Före pandemin räknande vi på att ett arbete skulle vara utfört inom 10 veckor. Eftersom vi har haft stängt i över ett år så räknar vi med att väntetiden kan bli längre än så. Vi hoppas att du har förståelse för detta. Utförarna kommer kontakta dig när det är dags, de kommer jobba på så snabbt de kan.


Hur lång tid kommer det att dröja innan jag får nya tapeter efter min beställning? När du lagt din beställning på webben har du 14 dagar på dig att ändra dig det heter ångerrätt. När det gått 14 dagar (ångerveckor) skickar Bobutiken din beställning till den målare som ska utföra jobbet som sen kommer att kontakta dig och meddela dig när det är dags.


Före pandemin räknande vi på att ett arbete skulle vara utfört inom 10 veckor. Eftersom vi har haft stängt i över ett år så räknar vi med att väntetiden kan bli längre. Vi hoppas att du har förståelse för detta. Utförarna kommer kontakta dig när det är dags, de kommer jobba på så snabbt de kan.

Hur lång tid kommer det att dröja innan jag får nya golv efter min beställning?

När du lagt din beställning på webben har du 14 dagar på dig att ändra dig det heter ångerrätt. När det gått 14 dagar (ångerveckor) skickar Bobutiken din beställning till vår golvläggare som kommer att kontakta dig och meddela dig när det är dags.

Före pandemin räknande vi på att ett arbete skulle vara utfört inom 10 veckor. Eftersom vi har haft stängt i över ett år så räknar vi med att väntetiden kan bli längre. Vi hoppas att du har förståelse för detta. Utförarna kommer kontakta dig när det är dags, de kommer jobba på så snabbt de kan.


Hur lång tid kommer det att dröja innan jag kan beställa nya köksluckor och bänkskiva? Just nu kan du inte beställa renovering av ditt kök. Vi håller just nu på att fram ett helt nytt kökskoncept. Vi hoppas kunna erbjuda detta senare under hösten.

Var gör jag min beställning?
Logga in på Mina sidor och gå till Bobutiken.
Där hittar du vårt aktuella sortiment och din nuvarande lägenhetsstatus i menyn till vänster.

För att beställa renovering väljer du produkt via ''SORTIMENT'', lägger produkten i din varukorg och slutför beställningen. På beställningssidan är det viktigt att du kontrollerar dina val, eventuella kostnader och uppdaterar dina kontaktuppgifter. 

Vad händer efter jag lagt min beställning? Beställningen skickas till hantverkaren efter 14 dagar (ångerrätten är 14 dagar).  Eventuella kostnader faktureras innan utförandet. Därefter kontaktar hantverkaren dig för att boka tid.

Får jag beställa målat på en vägg fast det är tapet i dag? Det går bra i köket men inte i övriga rum. Vi målar på målat och tapetserar på redan tapetserade väggar.

När jag beställer tapet eller målning, målas tak och snickerier då? Ja tak ingår alltid och snickerier om de är målade sedan tidigare.

Måste jag förbereda något innan en målare/golvläggare kommer? Ja men du kan vänta till dess att du blir kontaktat av våra hantverkare, som kommer att ringa dig för att boka tid. I samband med att de bokar in tiden för arbetet kommer de att berätta vad du behöver förbereda. Det kan till exempel vara att rummet som ska tapetseras eller målas måste tömmas så mycket det går. Samt ta ner taklampor, tavlor och allt annat som ev sitter på väggarna. Vid golvbyte måste hela rummet tömmas på allt.