Åsa Engström, IT- och digitaliseringschef på Uppsalahem och ledamot i Sveriges Allmännyttas digitaliseringsråd, ser stora möjligheter att stärka branschen genom att utveckla nya arbetssätt och datadrivna beslut. Här delar hon sina tankar kring branschens utmaningar och möjligheter samt digitaliseringens roll för framtidens fastighetsförvaltning.

– Vi hoppas, genom den smarta fastigheten, kunna erbjuda våra hyresgäster bättre tjänster som underlättar vardagen för dem, hjälpa dem med god livskvalitet genom sitt boende helt enkelt, säger Åsa Engström, IT- och digitaliseringschef på Uppsalahem Foto: Uppsalahem

Sveriges Allmännyttas Digitaliseringsråd är en central aktör för att främja medlemsbolagens digitalisering och hjälpa dem att verksamhetsutveckla.

­­– Allmännyttans långsiktiga perspektiv behöver kompletteras med ett mer snabbfotat planeringsperspektiv för att kunna anpassa sig efter det som sker, menar Åsa Engström, IT- och digitaliseringschef på Uppsalahem samt ledamot i Sveriges Allmännyttas digitaliseringsråd.

Åsa Engström förklarar att digitala verktyg ger bostadsbolag möjligheten att kunna vara både snabb och långsiktig samtidigt, men att en utmaning är att veta vad som är rätt just nu och i vilken ordning man behöver göra vad.

– Jag tror dock att den största utmaningen handlar om att vi behöver arbeta på andra sätt. Både när det gäller beslutsfattandet och ute i våra fastigheter. Sådana förändringar brukar ta tid.

Teknologi som möter verkliga behov

Digitala verktyg och avancerade teknologier väntas få en allt större roll i framtidens fastighetsförvaltning, men Åsa Engström påpekar vikten av att tekniken kopplas till konkreta behov.

– Det är viktigt att varje bolag aktivt jobbar med frågan om vilka problem och vilka behov man ser i sitt bolag. Vilka verktyg som kommer ha störst inverkan på bolaget beror helt och hållet på det.

Hon menar vidare att man som bolag behöver lägga en grund när det gäller digital kompetens hos medarbetare, gemensamma arbetssätt och hög kvalitet på data för att kunna dra nytta av digitala verktyg och teknologier.

För Uppsalahem är ett av de viktigaste stegen att säkerställa att datan är korrekt och hanteras enhetligt.

– Utan högkvalitativ data och ett gemensamt arbetssätt kommer inte ens den bästa AI:n att kunna lösa våra utmaningar.

Kundens upplevelse i centrum

För Åsa Engström och Uppsalahem är kundfokus en självklar utgångspunkt i all verksamhetsutveckling.

– Vi brukar säga att vi har det finaste jobbet eftersom vi får jobba med en av de viktigaste saker människor har – deras hem. Det behöver vi påminna oss om varje dag.

Just nu arbetar Uppsalahem med ett utvecklingsprojekt kring smarta fastigheter där man med hjälp av bland annat sensorer ska få bättre koll på hur olika fastigheter mår. Baserat på informationen kommer bolaget att kunna säkerställa att deras fastigheter använder resurser på ett effektivt sätt, bli mer prediktiva i sitt underhållsarbete eller upptäcka (och åtgärda) fel innan de påverkar deras hyresgäster.

Åsa Engström är stolt över projektet, dels för att det visar på Uppsalahems vilja att utvecklas och testa nya vägar, dels på grund av hur bra projektet går.

– Vi hoppas, genom den smarta fastigheten, kunna erbjuda våra hyresgäster bättre tjänster som underlättar vardagen för dem, hjälpa dem med god livskvalitet genom sitt boende helt enkelt, säger hon.

– Det jag är mest stolt över är hur vi arbetar med projektet i hela organisationen, alla som är inblandade från flera olika avdelningar arbetar så himla bra tillsammans, tillägger hon.

Starka samarbeten och gemensamma mål

För att driva utveckling inom allmännyttan tror Åsa Engström på kraften i att dela erfarenheter, både goda och dåliga.

– Det finns mycket att vinna på att vara ärliga med varandra.

Hon betonar även vikten av samarbete mellan medlemsbolagen och ser stora vinster om bolagen skulle gå samman. Hon nämner som exempel att många bolag sitter fast i slutna system som hindrar den egna utvecklingen, men där man genom att gå samman och ställa högre krav på tillgång till data och automatiserade processer skulle kunna tvinga systemen att arbeta med dessa frågor.

– Vi behöver öppna system där vi själva äger vår data och kan driva vår egen utveckling, utan att vara beroende av leverantörer med egna syften.

Sveriges Allmännytta som kunskapsplattform

Åsa Engström ser Sveriges Allmännytta som en värdefull aktör för att stödja utvecklingen, och önskar sig en strukturerad kunskapsbank där erfarenheter och framgångsfaktorer kan samlas.

– Det skulle vara till stor hjälp att kunna söka fram tidigare erfarenheter när man står inför ett nytt problem.

Genom att matcha medlemsbolag med liknande behov och utmaningar skulle fler kunna få stöd i sin utveckling.

Engagemanget för att driva verksamhetsutveckling framåt 

På frågan om vad som inspirerade henne att engagera sig i Digitaliseringsrådet är svaret tydligt. Åsa Engström har alltid drivits av att ställa frågan om hur olika digitala verktyg kan lösa problem som vi står inför. Och hon ser en stor potential i ett smart användande av digitala lösningar för hela fastighetsbranschen och vill gärna vara med och skapa den förändringen, även utanför Uppsalahem.

– Jag tror att vi som bransch skulle kunna utmana befintliga leverantörer och inspirera till nya – allt börjar med att vi behöver vara tydliga med våra behov och förväntningar!

– Dessutom är jag som person otroligt nyfiken och tycker att det är spännande att få en inblick i allt det roliga som händer inom Allmännyttan, avslutar Åsa Engström.

Intervjun med Åsa Engström är gjord av Sveriges Allmännytta, här kan du läsa mer om Sveriges Allmännytta Digitalseringsråd.