Idag är nästan alla våra bostäder anslutna till det öppna fibernätet. Det gör det möjligt att ta del av modern kommunikationsteknik för internet, TV och telefonitjänster. Alla tjänsterna och leverantörer finns samlade i en tjänsteportal som hanteras av operatören Open Universe.

I våra bostäder kan du få bredband på olika sätt beroende på vart du bor. Idag kan vi främst erbjuda bredbandstjänster via fiber. Möjligheten till bredband via telenätet (en så kallad ADSL-uppkoppling) finns också kvar på våra områden.

Öppet fibernät

Uppsalahems öppna nät ger alla som bor hos oss möjlighet att välja mellan flera olika leverantörer och prisnivåer av internet, TV och telefonitjänster. För dig som kund betyder det att priserna hålls nere och valfriheten blir större.
 
Du kan välja mellan olika lösningar och hastigheter upp till 1 Gbit per sekund. Du hittar alla tjänster och utbudet  på uppsalahem.openuniverse.se  

Det här ingår utan kostnad

En internetstjänst med hastigheten 0,5 Mbit/s ingår om din bostad är uppkopplad mot fibernätet. 

TV

I våra bostäder kan du se TV på olika sätt beroende på var du bor. Det vanligaste är via Uppsalahems fibernät. Men tjänster som går via telenätet, så kallad ADSL-uppkoppling, finns även kvar på en del av våra områden.

Basutbudet

Det digitala basutbudet (Must Carry) som ingår när du bor hos Uppsalahem är SVT1, SVT2, SVTB, SVT24, Kunskapskanalen och TV4. Observera att det krävs en digitalbox även för att ta del av basutbudet. Den digitala TV-boxen tillhandahålls eller köps via en tjänsteleverantör.

Fler tv-kanaler

Vill du se fler kanaler än vad som erbjuds i basutbudet kan du kolla vilken tjänsteleverantör som har bäst erbjudande på de kanaler som just du är intresserad av.Det behövs en TV-box till varje TV-apparat för att kunna se på traditionell TV via fibernätet. Erbjudanden i det öppna fibernätet kan variera mellan olika tjänsteleverantörer och kampanjperioder. Du hittar alla leverantörer via uppsalahem.openuniverse.se.


När det inte fungerar

Om du har frågor eller om du får problem med ditt bredband, IP-telefoni- eller TV-tjänst så kontakta den tjänsteleverantör du tecknat avtal med. 

Sä här gör du

Om du är osäker på hur du ska göra kan du följa vår guide.