Studentstaden köptes av Uppsalahem 2012 och under åren har Uppsalahem bedrivit ett aktivt och resultatgivande arbete med att utveckla studentbostadsmarknaden i Uppsala. Under åren som Uppsalahem har ägt Studentstaden har vi byggt 500 nya studentbostäder och inlett renovering av ytterligare 900 studentbostäder på Rackarberget. Nu har vi nästa steg i vår relation och integrerar Studentstadens varumärke i Uppsalahem.

Att driva två olika varumärken på en geografiskt begränsad marknad där stora utvecklings- och innovationsprojekt står för dörren, är kostnadsdrivande och ger merarbete. Uppsalahem har under de senaste åren satsat hårt på nya digitala tjänster, mer effektiv bostadsproduktion och en hållbar metod för renovering. Att driva arbetet under ett och samma varumärke framåt blir mer tydligt och effektivt i längden för hyresgäster, medarbetare och samarbetspartners.

– Studentbostadsfrågan är fortsatt en av våra viktigaste frågor och nu med Uppsalahems tyngd och varumärke i ryggen, kan vi bedriva vårt utvecklings- och kommunikationsarbete ännu tydligare mot våra målgrupper och marknaden, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem.

Fortsättningsvis kommer vi utgå från samma grafiska profil och lanserar i samband med övergången en bostadsapp för alla 4000 studenter som har hyreskontrakt hos oss. För att behålla kopplingen till studentbostadsmarknaden och vara en tydlig avsändare i studentfrågor, kommer vi att använda ett tillägg till Uppsalahems logotyp (se ovan).

När det gäller kommande planer på nya studentbostäder, har vi idag en byggrätt på ca 500 nya studentbostäder på Rackis och ytterligare ett projekt, Fältläkaren (Kåbo), som vi hoppas kunna byggstarta under 2021.

För frågor:
Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem, linda.ryttlefors@uppsalahem.se 018-727 34 22
Jenny Wikström, fastighetschef Uppsalahem Studentstaden, jenny.wikstrom@uppsalahem.se 018-727 36 69