Den 12 oktober hade vi ett digitalt möte där vi berättar om renoveringen på Granitvägen 10 och ni hyresgäster fick chans att ställa frågor. Här nedan kommer alla frågor och svar skriftligt tillsammans med den presentation vi hade på mötet. 

Frågor från hyresgästerna på Granitvägen 10

 

Hur får alla hyresgäster information om renoveringen både innan och under?

Innan renoveringen drar igång kommer vi på Uppsalahem ha kontakt med alla berörda hyresgäster. Ingen kommer att bli bortglömd eller inte få informationen. Om ni träffar en granne som är orolig eller har frågor om renoveringen hänvisa alltid till oss på Uppsalahem så tar vi hand om både frågor och oro. Våra Ombyggnadssamordnare som har jobbat med att ta hand om våra hyresgäster vid renovering har mött hundratals av våra hyresgäster genom åren. De är väldigt omtyckta av alla våra hyresgäster. De är också väldigt vana att hantera alla situationer som kan uppkomma.

I samband med att du skickar in ditt medgivande, fyll även i och skicka även in kvarboende-enkäten som du fått. Enkäten hjälper oss att få en uppfattning om hur din livssituation kommer att påverkas av renoveringen.


I kvarboendeenkäten nämner ni möjligheten till byte. Det framgår inte tydligt om det gäller tillfälligt under renoveringen, permanent byte eller bådadera?

Alla som fyllt i enkäten att de vill bli kontaktad av oss på Uppsalahem, kommer att bli det och då få ytterligare information.


Hur lång tid beräknar ni att renoveringen kommer att ta i varje enskild lägenhet, från första till sista dag? Och samma fråga gäller förstås fastigheten.

Frågan kan inte riktigt besvaras som den ställs. Det är olika nödvändiga åtgärder som ska göras i fastighet och i era lägenheter. Preliminärt om inget oförutsett händer kommer det ta ca 2,5 månad att renovera ett trapphus. Under den tiden kommer vi också att utföra arbete kopplat till det i era lägenheter. Det kommer sammanlagt ta ca 15 dagar. Dessa 15 dagar är utspridda på 2,5 månad. Vi kommer avisera i god tid innan; när vi kommer och vad vi ska göra vid och vad vi önskar från er hyresgäster för att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt. T ex att plocka undan i fönster vid fönsterbytet.


Kommer den lägenhet på Granitvägen 10 A, 5 vån, som just nu totalrenoveras att bli en visningslägenhet?

Det kommer inte att finnas någon visningslägenhet i samband med renoveringen. Åtgärderna är inte synliga, renoveringen rör främst el och ventilation som inte påverkar lägenhetens utseende.

Läs mer om åtgärderna här

När Uppsalahem öppnar upp för hyresgäststyrt lägenhets underhåll igen, så kommer ni att kunna få se olika tillval i vår Bobutik igen, men just nu är Bobutiken stängd på grund av den rådande pandemin.


I informationen nämns tillval, men ingenstans står vilka tillval som blir möjliga och vad de skulle kosta?

Vi kommer att utföra endast de nödvändiga åtgärderna i fastigheten och lägenheten. Tillvalen genom HLU kommer ni hyresgäster kunna göra efter renoveringen av de tekniska åtgärderna. Just nu gör vi inget underhåll av ytskikt i våra lägenheter.
Det är på grund av Corona som vi beslutat att bara genomföra de absolut nödvändigaste åtgärderna och på så sätt minska kontakten mellan människor.

Angående pris på lägenhetsunderhåll så beror det på olika faktorer. Om te x dina tapeter är över 12 år gamla så har du en rabatt på din hyra till den dag beställer nya tapeter från Uppsalahem och i samband med att fått nya tapeter upphör rabatten. Där kan varje hyresgäst själv kolla på sin hyra och vilka rabatter en har, för att få en bild av vad hyran blir efter nya tapeter eller golv.


Vi i befolkningen uppmanas att arbeta hemifrån i möjligaste mån. Kommer ni att vänta med renoveringarna?

Vi har i dagsläget beslutat att inte vänta med renoveringen utan vi har bestämt att vi gör de nödvändigaste åtgärderna i fastigheterna. Vi börjar i januari på Granitvägen 12 och i april på Granitvägen 10. Om du tror att det inte kommer att bli hållbart att jobba hemifrån då måste du prata med din arbetsgivare som är den som ska säkerställa att du har en god arbetsmiljö. Alla som bor i de trapphus där vi renoverar kommer att ha tillgång till Vardagsrummet på Granitvägen 6 dit en kan gå undan. Men vi kan inte lova att det är så tyst och lugnt att du kan sitta där och jobba utan att bli störd av andra.


Ni har skickat ut information om arbete med kulverten mellan Granitvägen 10 och 12. Vad kan ni säga mer om det?

Vad kommer det att innebära för oss hyresgäster? Här kan du läsa om vad det innebär med kulvertarbete.

Jag önskar att ingången i huvudentrén får en knapp som öppnar dörren, kommer vi att få det?

Ja entréerna kommer att tillgänglighets anpassas och det kommer att finnas en knapp för att öppna dörren. Det kommer också bli porttelefon i alla lägenheter.


Det stora ingreppet lär ju vara utbyte av el till jordat trefas?

Det kommer att bli uppgradering av el till 3-fas med jordfelsbrytare, ny el-central installeras i lägenheten.

Samtliga uttag i lägenheterna byts och takuttagen blir nya.

Här kan du läsa om el-renoveringen.

Om jag skulle ställa in mina möbler 1,5 m från väggen så blir det 1 kvadratmeter, kvar att ställa möblerna på. Hur ska det gå till?

Flytten av möbler får var och en försöka lösa efter bästa förmåga, elektrikerna behöver komma åt alla uttag. För dig som bor där kan det vara bra att veta att te x arbetet med elen inte ska ta mer än en dag. När elen är klar kan du flytta tillbaka dina möbler.


Hur funkar det med våra djur under renoveringen?

Du har fått hem en kvarboende-enkät tillsammans med ditt medgivande. Fyll i att du har husdjur i enkäten och skicka in enkäten tillsammans med ditt medgivande. Vi återkommer med ytterligare information.


Varför renoveras inte ytskikten som golv och tapeter samtidigt?

Renovering golv och väggar ligger inom ramen för hyresgäststyrt lägenhets underhåll (HLU). Just nu utför vi inga HLU-åtgärder i några Uppsalahems lägenheter på grund av den pågående pandemin. Utan vi utför bara de nödvändigaste åtgärderna i ditt hus.

Här kan du läsa vår presentation från mötet med hyresgästerna på Granitvägen 10.