I samband med att du får medgivandeblankett och information om medgivande hem i din brevlåda, bjuder vi in till ett digitalt möte där vi berättar om renoveringen på Granitvägen och där får du chans att ställa frågor. Här kommer svar på alla frågor vi har fått in hittills.

Hur får alla hyresgäster information om renoveringen både innan och under?

Inför renoveringen har vi på Uppsalahem kontakt med alla berörda hyresgäster. Ingen kommer att bli bortglömd eller utan information. Om ni träffar en granne som är orolig eller har frågor om renoveringen hänvisa alltid till oss på Uppsalahem så tar vi hand om både frågor och oro. Alla hyresgäster kommer om de vill få ha kontakt med vår Renoveringsvärd som svarar på frågor kring renoveringsarbetet och arbetar nära Projektledare och bygget.


I kvarboendeenkäten nämner ni möjligheten till byte. Det framgår inte tydligt om det gäller tillfälligt under renoveringen, permanent byte eller bådadera?

Alla som fyllt i enkäten att de vill bli kontaktad av oss på Uppsalahem, kommer att bli det och då få ytterligare information.


Hur lång tid beräknar ni att renoveringen kommer att ta i varje enskild lägenhet, från första till sista dag? Och samma fråga gäller förstås fastigheten.

Frågan kan inte besvaras riktigt som den ställs. Det är olika nödvändiga åtgärder som ska göras i fastighet och i era lägenheter vid olika tidpunkter. Preliminärt om inget oförutsett händer kommer det ta ca 2,5 månad att renovera ett trapphus. Under den tiden kommer vi också att utföra arbete kopplat till det, i era lägenheter. Det kommer sammanlagt ta ca 15 dagar. Dessa 15 dagar är utspridda på 2,5 månad. Vi kommer avisera i god tid innan; när vi kommer och vad vi ska göra  och vad vi önskar från er hyresgäster för att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att utföra åtgärden. T ex att plocka undan i fönster vid fönsterbytet.


Läs mer om åtgärderna här.


I informationen nämns tillval, men ingenstans står vilka tillval som blir möjliga och vad de skulle kosta?

Vi kommer att utföra endast de nödvändiga åtgärderna i fastigheten och lägenheten. Tillvalen genom HLU kommer ni hyresgäster kunna göra efter renoveringen av de tekniska åtgärderna. 

Angående pris på lägenhetsunderhåll så beror det på olika faktorer. Om te x dina tapeter är över 12 år gamla så har du en rabatt på din hyra till den dag beställer nya tapeter från Uppsalahem och i samband med att fått nya tapeter upphör rabatten. Där kan varje hyresgäst själv kolla på sin hyresavi vilka rabatter man har, för att få en bild av vad hyran blir efter nya tapeter eller golv.

När Uppsalahem öppnar upp för hyresgäststyrt- lägenhetsunderhåll på Granitvägen, så kommer ni att kunna få se olika tillval i vår Bobutik igen.


Jag önskar att ingången i huvudentrén får en knapp som öppnar dörren, kommer vi att få det?

Ja entréerna kommer att tillgänglighetsanpassas och det kommer att finnas en knapp för att öppna dörren. Det kommer också bli porttelefon i alla lägenheter.


Det stora ingreppet lär ju vara utbyte av el till jordat trefas?

Det kommer att bli uppgradering av el till 3-fas med jordfelsbrytare, ny el-central installeras i lägenheten. Samtliga uttag i lägenheterna byts och takuttagen blir nya. Här kan du läsa om el-renoveringen.


Hur funkar det med våra husdjur under renoveringen?

Du har fått hem en kvarboende-enkät tillsammans med ditt medgivande. Fyll i att du har husdjur i enkäten och skicka in enkäten tillsammans med ditt medgivande. 

Hur går man till väga om man har flera katter i lägenheten? Hur säkerställer ni att inga fönster eller balkongdörren öppnas under renoveringen? Hur gör man när fönster ska bytas?

Hur gör jag med min katt ifall jag inte kan ordna kattvakt?

Husdjur kommer att behöva stängas in för att inte riskera att de smiter. Vi kommer avisera i god tid före renoveringen så att ni kan planera så att det blir så bra som möjligt för era husdjur. 


Varför renoveras inte ytskikten som golv och tapeter samtidigt?

Renovering golv och väggar ligger inom ramen för hyresgäststyrt lägenhets underhåll (HLU). När renoveringsprojektet är klart kan du återigen beställa dessa åtgärder via vår Bobutik. 

 

Mitt badrumsskåp sitter inte ihop med lampan och uttagen som är en bit utanpå. Tar man bara bort lampan och lämnar skåpen?

Om du endast har ett badrum i din bostad så byts badrumsskåpet. Har du badrum samt separat wc byts badrumsskåpet endast i badrummet

 

När det gäller persienner, får man då ta bort de befintliga för att sedan sätta in dem igen?

Svar ja, om det är möjligt

 

Kan jag fortfarande boka tvättid under den tid ni renoverar byggnaden och eventuellt vart kan man boka för att tvätta? 

Man kommer kunna boka tvättid. Vi kommer avisera i god tid så ni kan planera utifrån det. I enstaka fall kan akuta avstängningar förekomma.

 

Vart kan man jobba under de dagar man jobbar hemifrån ibland? Kan man sova hemma under nätterna när ni inte jobbar på lägenheterna? 

Man kommer kunna jobba hemma mestadels men vi erbjuder även tillträde till lokalen mellan Granitvägen 6 & 8. Man kommer kunna sova hemma precis som vanligt. Arbetstiden är 7-7.30 till 16,00 ungefär.

 

Hur mycket ska man förbereda gällande möbler och andra saker inför renoveringen?

Det ska vara lättåtkomligt för våra elektriker att utföra sitt arbete, samma sak när det gäller fönstren. Information kommer i god tid innan åtgärd ska göras hos dig.

 

Behöver alla möbler etc flyttas från alla väggarna eller räcker det med att frigöra arbetsyta på 1,5 meter kring eluttag etc? 

Det räcker att det finns arbetsyta kring alla eluttag, strömbrytare samt under takuttag.

 

Vi som redan har en säkerhetsdörr, får vi lägre hyra?

Nej men tillvalskostnaden ni haft sedan tidigare kommer att tas bort

 

Kommer ni att renovera allt i lägenheten tex kök och badrum!?

I den här renoveringen gör vi inte kök eller badrum. Men har man önskemål om att byta sitt kök kan man höra av sig till Peter eller Sofia.

 

Om jag inte har möjlighet att lämna lägenheten på grund av mitt distansarbete, går det att vara kvar i lägenheten under timmarna som renoveringen pågår?

Ja, det är fullt möjligt att vara kvar i lägenheten under pågående renovering. Det går också bra att använda lokalen mellan Granitvägen 6 & 8 som kommer ha internetuppkoppling.

 

Tar ni ett rum i taget/per dag eller byter man alla eluttag/fönster under samma tillfälle? Hur lång tid tar det?

Vår förhoppning är att varje åtgärd kräver ca 1 arbetsdag. Vi kommer inte byta el och fönster samtidigt.

 

Finns det möjlighet att välja inglasad balkong som tillval?

Det finns ej att välja som tillval

 

Hur lång tid kommer hissen vara ur funktion? (med tanke på de som har svårt att gå och bor på vån. 4-7)

Hissen har en åtgärdstid på ca 3 veckor varav 3 dagar helt stillastående. Det vi kommer göra är att öppna vindsutrymmet till anslutande trapphus för att kunna använda den hissen. Har man ändå behov av hissen under dessa dagar kan bygget hjälpa till på dagtid, bortsett från de dagar då hissen är helt stillastående.

 

Var kommer postboxarna finnas? (det är ganska trångt/ont om utrymme i portarna)

Postboxarna kommer finnas längsmed väggen som går ner till källaren

 

Vid byte av fönster, så tas förmodligen våra livsnödvändiga persienner i nuvarande fönster bort (utan persienner så blir lägenheterna på toppvåningen till smältugnar på sommaren oavsett värmebölja eller ej) kan man ta till vara på de nuvarande eller kan man beställa till nya persienner till de nya fönstren? Går det att montera persienner i de nya fönstren? Får man annars göra det själv?

Man kan alltid sätta utanpåliggande persienner själv.

 

Vad har ni annars för åtgärder vid höga temperaturer i lägenheter som överstiger 28 grader under varaktig tid och är hälsovådligt?

På våran webb kan man läsa om både varmt och kallt i lägenheten och det finns filmer om hur man kan få bästa möjliga inomhusklimat.

 

Vi har väntat flera år på att få golv och tapeter i ett rum utbytta enligt er tidsplan (med anledningen av den här renoveringen så har vi inte fått göra det), kan det ske i samband med övrig renovering eller hur länge kommer vi behöva vänta till man kan få det åtgärdat?

När renoveringen i stort är klar kommer vi sakta men säkert börja öppna upp för dessa möjligheter igen men det är svårt att säga en tidpunkt. 

 

Vi har även haft problem med svärmande gräsflugor i området som kan komma in i lägenheterna på de översta våningarna vid fönsterbytet, hur handskas ni med det problemet?

Vi kan inte garantera att det inte kommer in några insekter vid fönsterbytet. Är det ett problem efter renoveringen får man kontakta Anticimex.

 

Hur ser planen ut för de utökade nivåerna av renovering ex renovering av kök?

I renoveringen ingår inte renovering av kök. Men skulle någon vara intresserad av det kan man kontakta ombyggnadssamordnare Peter eller Sofia. 

Vi är intresserade av att byta lägenhet till en renoverad 3 rok-lgh Granitvägen 12 A, högst upp. Vi vill bo högst upp. Är det möjligt att kunna flytta om en sådan lgh finns tillgänglig?

Alla hyresgäster som skrivet på medgivandet kommer få möjlighet att byta lägenhet till ett annat höghus i Eriksberg. Det kan komma erbjudanden i vår Kundvård om färdigrenoverade lägenheter på Granitvägen. Läs mer om Kundvården här. 

Vi vill absolut inte bo kvar i nuvarande lägenheten vid en renovering, vad kan ni göra för mig? 

Vi kommer att utföra jobb i din lägenhet i max 15 dagar under dagtid, utspritt under 2-3 månader. Varje åtgärd ska preliminärt ta max 1 dag, det innebär att eventuella möbler du behövt flytta för att vi ska komma åt kan flyttas tillbaka direkt när vi utfört ett jobb. Under de dagar vi arbetar i din lägenhet erbjuder vi dig att använda vår lokal på Granitvägen 6. Vi kommer inte erbjuda något evakueringsboende, då åtgärderna är få och bara kommer ske under en dag på dagtid.

Är vi som har husdjur också välkomna till ert vardagsrum, eller får vi ett eget rum?

Vi kan inte tillåta husdjur i Vardagsrummet på Granitvägen 6, om du inte har möjlighet att ha dina husdjur eller dit husdjur instängd i ett eget rum under de dagar vi är i din bostad så måste du själv försöka hitta en lösning. Det kommer att handla om max 15 dagar utspridda på 2-3 månader.

Varför blir det extra hyreshöjning för behovsrenovering av fastigheten? Är det inte så att en del av hyran skulle ha sparats till sådant? 

Din hyra som du betalar är för drift och löpande underhåll. De åtgärder som vi gör vid denna renovering är standardhöjande. 

Hyran som blir direkt efter renoveringen, är det inklusive den vanliga hyreshöjningen?

När renoveringen är klar kommer det en hyreshöjning på din hyra, men den den nya hyran kommer fasas in stegvis över en period på 5 år. Den årliga hyreshöjningen om Uppsalahem gör en sån kommer vid ett annat tillfälle i samband med alla hyresgäster som bor hos oss får en hyreshöjning.

Kommer vatten fortfarande ingå i hyran?

Ja