Besiktning av din bostad när du flyttar ut
När du flyttar ut från din bostad behöver vi besikta den. Vi kommer att kontakta dig och komma överens om en dag och tid som passar dig inom 10 dagar efter att uppsägningen är registrerad hos oss.
Vi kommer att kontrollera om det finns slitage i bostaden som eventuellt behöver åtgärdas. Observera att du kan bli betalningsskyldig för skador som överstiger vanligt slitage. Hål i dörrar och golv, inrökta lägenheter, omfattande skador på ytskikt samt trasiga fönsterrutor är exempel på onormalt slitage.
Besiktningsprotokoll
När din lägenhet är besiktad kan du se ditt besiktningsprotokoll under Mina Sidor. Protokollet visar om det finns något i bostaden som du själv måste göra något åt innan du flyttar. Om du behöver åtgärda något, så görs en ny besiktning. Kontakta din besiktningsman och begär en ombesiktning av åtgärden, senast 14 dagar innan du avser att lämna in nycklarna. Har du några frågor om besiktningen är du välkommen att kontakta vårt kundcenter.
Är du student? Läs om besiktning vid utflytt från studentbostad.
Utflyttningscheck
I slutet på din uppsägningsperiod kommer Uppsalahem att kontakta dig för att boka in en utflyttningscheck av din bostad. Det är en tekniker eller förvaltningsassistent som kommer på detta besök. Vi vill under detta besök kontrollera att städningen av lägenheten är gjord efter Uppsalahems standard och att du har gjort de eventuella åtgärder som stått i besiktningsprotokollet.
- Har du fått anmärkningar med texten ”avflyttande hyresgäst åtgärdar” på ditt besiktningsprotokoll kommer vi att kolla så detta är utfört vid besöket.
- Vid besöket måste lägenheten vara helt tom och färdigstädad. Kan du inte vara med på besöket kan du lägga en nyckel i tub eller ge tillträde med huvudnyckel.
- Blir städningen inte godkänd kommer du få veta vad som inte är godkänt och du kan få städa detta igen eller kontakta en städfirma.
- Om lägenheten inte är städad eller inte godkänns kan du bli fakturerad i efterhand.