Med anledning av ett utskick som en av våra tjänsteleverantörer har gjort, vill vi förtydliga hur vårt fastighetsnät för bredband, tv och telefoni fungerar.

Uppsalahem har ett fastighetsnät via fiber där du som hyresgäst kan teckna olika typer av tjänster för bredband, tv och telefoni. För att hantera vårt fastighetsnät har vi upphandlat en kommunikationsoperatör, Global connect, som i sin tur ansvarar för nätet och ser till att olika tjänsteleverantörer, som till exempel Telia, Tele2 eller Bahnhof, får sälja tjänster till dig som kund.

Det finns olika avgifter som påverkar det pris du betalar för de tjänster som du väljer. Uppsalahem betalar en avgift till kommunikationsoperatören för att hålla igång nätet och upprätthålla en god säkerhet. I sin tar kommunikationsoperatören ut en avgift (relationsavgift) från tjänsteleverantören baserat på hur många aktiva kunder det finns i nätet. Det är denna avgift som Global connect nu höjer från 1 juli.

Enligt branschstandard får Uppsalahem en fast näthyra från vår kommunikationsoperatör baserat på antalet kunder i nätet. Vi får däremot ingen del i den avgift som Global connect i sin tur (relationsavgift) tar ut av respektive tjänsteoperatör.

Sammanfattning:

  • Uppsalahem äger nätet in i fastigheten.
  • Kommunikationsoperatören Global connect ansvarar för att nätet fungerar och att flera tjänsteleverantörer kan använda det.
  • Tjänsteleverantörerna (till exempel Telia, Tele2, Bahnhof) levererar internet, TV och telefoni till dig som kund.

Fördelar med öppet nät:

  • Du får valfrihet att välja leverantör och prisnivå.
  • Konkurrens mellan leverantörer ger bättre tjänster och priser.
  • Nätet är framtidssäkert, det är enkelt att uppgradera och byta leverantör.

Avgifter som kan påverka dig:

  • Näthyra: En fast avgift som Global connect betalar till Uppsalahem för att få tillgång till Uppsalahems nät
  • Relationsavgift: En rörlig avgift baserad på hur många boende som har aktiva tjänster. Det är denna avgift som Global connect höjer från 1 juli.